Måste man betala skatt på vinster i virtuella världar och spel?



Skatt på inkomster i onlinespel. Är det skatt på vinster från World of Warcraft? Ska jag skatta på vinsten när jag säljer något i Second Life? Måste jag betala reavinstskatt på förtjänsten när jag säljer min karaktär eller spelare i Project EntropiaEbay? Är försäljning inuti onlinespel momspliktigt? Måste jag registrera företag om jag försörjer mig på handel i virtuella spel?

"Hej!
Du/Ni verkar ha en hel del koll på de här med att driva någonting och tjäna in pengar, som hobby eller inte. Om jag som privatperson vill starta en hemsida, där man kan lägga in virtuella saker via ett spel "program/system" (steam) (www.steampowered.com) som har ett visst värde i verkliga pengar, och sedan tjäna en mindre summa pengar på detta självklart juridiskt och lagrätt skett. Hur skulle detta fungera? De virtuella sakerna är bara virtuella och inte "Äkta" pengar förens jag säljer dessa vidare. Hur skulle det här fungera?

Det finns en del liknande sidor som fungerar på detta sätt, men vill veta hur det går till med skatt och allt sådant som ska ske?"

Vad gäller för inkomster i virtuella världar?

Det där är en mycket intressant och relevant fråga som skapar problem för lagstiftningen som den ser ut idag.

 

Skatteverkets tolkning av lagen gör ingen skillnad på om du tjänar pengar i verkligheten eller i en virtuell värld. Samma regler gäller. Vilket betyder att du måste betala skatt redan på första kronan du gör i vinst. SecondLife och Project Entropia m.fl. har en verklig ekonomi inne i spelet där man köper och säljer saker. Formellt kräver då lagen att spelarna ska skicka fakturor till varandra, är både spelarna baserad i Sverige ska dessutom säljaren lägga på svensk moms osv. Samma problematik som i verkligheten med att kontrollera var köparen är ifrån och om det är företag eller privatperson som är köpare. 

 

Men problematiken blir i VR många gånger större, eftersom motparten oftast är anonym och det går ej verifiera vilket land spelaren egentligen är ifrån. Det blir alltså omöjligt att följa lagen som den är skriven idag. I praktiken beskattas därför vinster när dom kommer till ett verkligt bankkonto. Dvs när du tar ut vinsten från spelet till verkligheten.

 

För dig gäller samma sak som försäljning via Tradera och Ebay av spelkaraktärer osv, det är skatt på vinsten från första kronan. Tjänar man bara hundringar eller tusenlappar redovisar man det som hobbyinkomst och blir beskattad i deklarationen. Livnär man sig på detta ses det som näringsverksamhet och då måste man registrera företag och i de flesta fall också bli momsregistrerad.

 

I dagsläget är Skatteverkets möjligheter att kontrollera virtuella inkomster väldigt begränsade. Vad många inte vet är dock att skatteverket har full insyn i allas bankkonton i Sverige. Dom kan alltså utan motivering få alla transaktioner som är kopplade till ett personnummer från alla bankerna och kontrollera om det finns potentiella “virtuella inkomster”. Detta händer bara i speciella stickprovskontroller så risken för att "åka dit" är liten. Men ska man följa rådande regelverk och lagar så måste man redovisa alla inkomster -oavsett var och hur dom uppstår. 

 

Startar man företag och redovisar enligt kontantmetoden blir det lite tydligare, då är det alltid när vinsten kommer in på det verkliga företagskontot som vinsten realiseras, alltså den uppstår först när pengarna kommer in på bankkontot. Då blir det mer logiskt och enklare att hantera.

Slutsats för att hantera Virtuella Inkomster

 

Alternativ 1 - Redovisa pengarna du för över till ditt privatkonto som hobbyinkomst i deklarationen. Du redovisar inkomsterna från din hobbyverksamhet i din vanliga inkomstdeklaration. Du måste också fylla i en speciell bilaga kallad T2 Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby (SKV 2051). Resultatet av uträkningen (din vinst från hobbyn) för du in på punkt 1.6 (tidigare ruta 19) i inkomstdeklarationen. Detta sker automatiskt när du fyller i T2. Förlust skriver du in på punkt 2.3. 
Läs också på vad som skiljer Hobby från Företag här

 

Alternativ 2 - Starta enskild firma och redovisa enligt kontantmetoden

 

Intressanta artiklar om vinster och skatt i onlinespel:
Inkomster i World of Warcraft ska beskattas
Virtual gamers must send each other invoices
Mindark svarar Skatteverket angående skatt i onlinespel
Skatteverket kontrollerar onlinespelare
Pay tax for selling on eBay?
Skatteverkets ställningstagande: Moms i VR

 

 

12 jan 2016

MOMS-SKATT-BOKFÖRING


Sök på Momsens:

search engine by freefind advanced


Här hittar du allt om bokföring, moms och skatter för dig som är småföretagare med enskild firma!


Hittar du inte svaret på din fråga? Använd detta kontaktformulär (ställ inte frågor i kommentarerna under artiklarna eftersom FB-plugin inte skickar notiser när nya frågor/kommentarer om bokföring och moms postas. Det är bara de som är inne på den specifika sidan som ser när någon ny bokföringsfråga skrivs in)



www.momsens.se


Momslathunden gör bokföring och momsdeklarationer busenkelt.

Ladda ner momslathunden för iPhone och iPad.
Ladda ner iPhone/iPad versionen

Ladda ner Momslathunden för Android-enheter.

Ladda hem Android-versionen


Momsens.se hjälper företagare med bokföring och skatter.


Ekonomi Länkar


Gratis Excel Mallar


Övriga Länkar



SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg inom t.ex. EU moms och momsdeklarationer

BlogRankers.com

ekonomibloggar.nu

bloggar om ekonomi, bokföring och finans

bloggar

Ekonomi & Finans
Toppblogg.se


tjäna pengar på din ekonomiblogg med adtraction




Ge en gåva och donera en slant till momsens.se så att vi kan fortsätta hjälpa småföretagare och frilansare med bokföring, moms och skatter.



Sekretesspolicy för Momsens.se