Stäng




Moms vid vidarefakturering



Vidarefakturering. Hur gör man med momsen vid vidarefakturering? Ska samma momssats användas när man fakturerar vidare kostnaderna som den momssats som finns på kvittot för inköpet? Hur ska vidarefaktureringen bokföras och på vilket konto? Räknas alltid utläggsfakturering som en ny omsättning? 

Vidarefakturering görs när man haft kostnader som någon annan egentligen ska betala. Det kan röra sig om representation där ett företag betalar hela kostnaden med sitt företagskort men där flera företag ska vara med och dela på kostnaden. Det kan också röra sig om gemensamma funktioner som vidarefakturerar kostnader till de samarbetande företagen. Man kanske har gemensam säljavdelning eller en gemensam ekonomiavdelning där kostnaderna ska fördelas mellan företagen som delar på resursen. Ofta kan det också röra sig om event där en står för kostnaden och när allt är klart så summeras och faktureras kostnaderna ut till de inblandade.

Är det moms eller inte vid vidarefakturering?

Nu kommer vi till det vanliga klassiska svaret när man håller på med moms: "det beror på". 

Det normala är att du fakturerar MED MOMS när du gör en vidarefakturering

Det normala är att du fakturerar MED 25% MOMS när du gör en vidarefakturering.

Både kostnaden och momsen nollar ut varandra i bokföringen. Se därför till att genomföra vidarefaktureringen i samma period som du bokat in originalfakturan från leverantören.

Hur bokför man vidarefakturering?

Momsen på leverantörsfakturan bokför du som vanligt på kontot för ingående moms (2641).

När du fakturerar vidare kostnaden som en kundfaktura bokför du den utgående momsen på konto 2611. Du ska skicka med en kopia på den ursprungliga fakturan som underlag till kunden eller den du vidarefakturerar kostnaden till. Kunden har normalt rätt att lyfta momsen i sin bokföring när dom bokar in din vidarefaktureringsfaktura

(OBS! Mellan myndigheter är det aldrig moms vid fakturering eller vidarefakturering)

Vidarefakturering av moms med 6% eller 12% som underlag

Om du åkt taxi som har 6% moms som du bokfört som ingående moms, ska du ändå fakturera med 25% moms när du gör vidarefaktureringen. Den nya faktureringen (vidarefaktureringen) räknas som en ny separat affärshändelse och därför ska du använda din normala momssats i verksamheten. Så om du i huvudsak säljer varor eller tjänster med 25% utgående moms på dina kundfakturor då ska också vidarefaktureringen vara på 25% även fast underlaget från början hade 6%. Anledningen till att det blir så här är en tolkning som Skatteverket gjort att en vidarefakturering egentligen ses som en vanlig försäljning från ditt företag och därmed fakturerar du med 25% moms i vidarefaktureringen.

OBS! Det finns några kryptiska undantag, om du fakturerar Royalties ska du använda 6% men är det Provisioner så ska du lägga på 25% moms. Vill du hålla det så enkelt som möjligt? Vidarefakturera alltid med 25% moms så blir det nästan aldrig fel.

Definition av utlägg

Snabbt förtydligande: Utlägg är ej en kostnad.

Utlägg är utgifter som en säljare betalar för en köpares räkning i dennes namn. Utgiften ligger utanför säljarens egna kostnader. Ett utlägg anses inte vara ett inköp i ditt företag. Det vanligaste är att affärshändelsen ska bedömas som ett inköp och en vidareförsäljning där moms ska tas ut i varje led. Detta kan verka förvirrande för oss "vanliga normala människor" eftersom vi i dagligt tal säger att vi haft eller har gjort ett utlägg när vi tagit en kostnad för någon annan. Men när man använder uttrycket utlägg i momslagstiftningen syftar man specifikt på själva betalningen av något som egentligen tillhör någon annan. Ett utlägg är inte en kostnad i momslagstiftningen.



Vidarefakturering av utlägg ska ej ha moms

Om du fakturerar en kund för utlägg som tillhör kunden där kunden själv egentligen har betalningsansvaret till leverantören då ska du fakturera utan moms i vidarefaktureringen. Just när du trodde att du hade förstått hur vidarefakturering går till så kommer jag här och rör till det så det blir totalt kaos igen! Anledningen till att det blir så här när det gäller just utlägg beror på att Skatteverket inte ser det som en omsättning, därmed kan inte vidarefaktureringen ses som en ny försäljning som det görs i normalfallet. Så här motiverar Skatteverket sitt ställningstagande i frågan om vidarefakturering av utlägg:

"Beskattningsunderlaget får inte innefatta belopp som en beskattningsbar person har mottagit av förvärvaren som ersättning för utlägg som gjorts i förvärvarens namn och för förvärvarens räkning och som bokförts på avräkningskonto (artikel 79 c i mervärdesskattedirektivet).

Det innebär att ersättning för utlägg inte är omsättning enligt ML. Om det i stället är fråga om kostnader för säljaren som vidarefaktureras eller om inköp och vidareförsäljning av varor eller tjänster i flera led så ska mervärdesskatt tas ut i varje led."

Exempel på ett typiskt utlägg

Kan man ge något exempel så man fattar vad utlägg är? Ja ett typiskt exempel är när speditören (DHL eller liknande) betalar importmomsen för en vara till Tullverket, men det är egentligen du och ditt företag som är skyldiga att betala importmomsen. Då har speditören ett utlägg för importmoms i sin verksamhet. Det är bara en temporär betalning som speditören gör för kundens räkning som man sedan får igen när man vidarefakturerar dig och ditt företag.

Ett annat exempel som förtydligar vad utlägg innebär är när en patentbyrå betalar årsavgiften för patentet till PRV, för kundens räkning. Då är det inte patentbyrån som förvärvar patentet utan man betalar bara avgiften åt kunden. Ett utlägg innebär alltså egentligen bara att man gör en betalning för någon annan men det är ingen kostnad i verksamheten, och bokförs därför på ett balanskonto så att det inte blir resultatpåverkande. Det är bara patenthavaren som kan förvärva och äga patentet, därför är detta ett exempel på ett utlägg för patentbyrån som administrerar registreringen för sin kunds räkning.

Läs hela Skatteverkets info om vidarefakturering av utlägg här

Läs Guiden hur man bokför försäljning av tjänst till kund utomlands här


11 Dec 2014


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.



MOMS-SKATT-BOKFÖRING



Sök på Momsens:


Här hittar du det mesta om bokföring, moms och skatter för dig som är småföretagare med enskild firma!


Hittar du inte svaret på din fråga?
Använd detta kontaktformulär
(ställ inte frågor i kommentarerna under artiklarna eftersom FB-plugin inte skickar notiser när nya frågor/kommentarer om bokföring och moms postas. Det är bara de som är inne på den specifika sidan som ser när någon ny bokföringsfråga skrivs in)



Momslathunden är en app till din mobil som gör bokföring och momsdeklarationerna busenkla. Bild på huvudmenyn från Moms-lathunden.

Ladda ner momslathunden för iPhone och iPad.
Ladda ner iPhone/iPad versionen

Ladda ner Momslathunden för Android-enheter.

Ladda hem Android-versionen


Momsens.se hjälper företagare med bokföring, MOMS och skatter.


Ekonomi Länkar


Gratis Excel Mallar


Övriga Länkar


ekonomibloggar.nu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ge en gåva och donera en slant till momsens.se så att vi kan fortsätta hjälpa småföretagare och frilansare med bokföring, moms och skatter.



Ändra setup


Sekretesspolicy för Momsens.se