Momsens använder nu Artificiell Intelligens
Ezoic. Vad är det som har hänt med din webbplats? Varför visas det så mycket click bates och konstig reklam nu? Vad är Ezoic? Tjänar man mer med Ezoic? Fungerar Ezoic för svenska webbplatser?
Vad är det som har hänt med Momsens.se?
Som du kanske märkt visas en jättekonstig version av Momsens.se ibland och andra gånger den gamla vanliga med "seriös reklam" och mer stilrent layout. För att hänga med i utvecklingen och ta webbplatsen in i framtiden har jag växlat över till Ezoic och "machine learning". Detta gör att webbplatsen kanske ser helt knasig ut nu ett tag framöver.
Vad är Ezoic?
Ezoic är världsledande på testning och optimering av webbplatser med hjälp av artificiell intelligens.
Så här beskriver Ezoic sig själv:
"Ezoic is an easy-to-use machine-learning platform that allows digital publishers to automatically learn from visitor behavior and improve layouts, content, and ads to enhance experiences and increase revenue"
Precis som när Google's AlphaZero spelade schack och GO med helt oväntade och till synes idiotiska drag så ser Ezoics layouter, val av reklamplatser, storlekar och ämnen för reklamerna ibland helt galna ut. Speciellt nu i början när AI lär sig min webbplats och anpassar sig för just svenskar, och den typen av besökare som utmärker min webbplats, så kommer webbplatsen ibland se helt snurrig ut och reklambanners och click bates påminner nog mer om Aftonblaskan och Sexpressen snarare än den Ekonomiwebbplats du kanske är van med.
Just nu testas framförallt annonser och annonsplatser men i framtiden kommer det även bli mer layout- och innehållstester. Eftersom Ezoic är en komplett plattform för annonshantering kan du nu också köpa reklam direkt på Momsens.se utan mellanhänder om du skulle vilja det.
En av fördelarna för dig som är bloggare, eller har någon form av välbesökt webbplats, är att Ezoic öppnar dörren till en mängd nya annonsnätverk. Om du bara har förlitat dig på Adsense så är det dags att tänka om. Låt Adsense konkurrera om platserna med många andra annonsnätverk som Ezoic jobbar med, för närvarande över 1500 stycken. Som exempel kan vi ta några av de största och mest kända som Criteo, Media.net, AdMedia, Googles Ad Exchange (Adsense på steroider alltså), Chitika, Conversant, Souvrn, OpenX och många, många fler. Du slipper teckna avtal med varje nätverk.
Slipp den periodiska sammanställningen!
En annan STOR fördel är att när allt eller det mesta gå genom Ezoic så blir intäkterna en intäkt från USA, vilket betyder försäljning av tjänst till företag utanför EU i momsdeklarationer och bokföring. Varför är detta så bra då? Jo för du SLIPPER REDOVISA REKLAMINTÄKTERNA I EN PERIODISK SAMMANSTÄLLNING! Det är bara för EU-försäljning som med Adsense på Irland det är aktuellt, så redan där sparar du in många arbetstimmar och onödig, meningslös byråkratisk administration och kan istället fokusera på att skapa nytt material medan du lutar dig tillbaka och låter Ezoic optimera hela webbplatsen av sig själv utan att du behöver röra ett finger!
Ezoic och svenska webbplatser
Inbyggd språkpolis - på Engelska..
Den är internationell och kan hantera även svenska sidor, men mycket av reklamen från nätverken kan vara på Engelska. Detta kanske förbättras över tid men i början kommer du definitivt se mest se annonser på Engelska. Du kan också få varningar i Ezoics modul/app för sidor med kontroversiellt innehåll. En sida med det oskyldiga svenska ordet s l u t som i betydelsen klart/färdigt/stopp får en helt annan betydelse på Engelska.. vilket Ezoics engelskspråkliga innehållsövervakare reagerade på..
Dygnsrytmen - Dream of Californication
Universum roterar tydligen runt nya Silicon Valley i San Diego (Kalifornien), vilket betyder att alla rapportfunktioner för trafik och vinst redovisas enligt Pacific Standard Time. Inte optimalt när en svensk webbplats ska försöka analysera och jämföra statistiken i Ezoic med övrig statistik. Frågan har varit uppe sedan 2015 men det är tydligen väldigt invecklat att anpassa deras system för dynamisk redovisning enligt valbar tidszon. Lite märkligt för ett system med artificiell intelligens som kan optimera webbplatsens layout och annonser helt automatiskt och nästan magiskt, men att lägga till en funktion för att visa rapporten enligt en annan tidszon klarade inte världens mest sofistikerade webbplatsoptimeringsverktyg av. Någon programmerare som läser detta kan ju sälja in ett projekt till dem som löser problemet.
Vad gör Ezoic unikt på marknaden?
"There are potentially millions of different ad combinations and layout possibilities on your blog right now. How do you know which ones work the best — delivering the most revenue to you and the best experiences to your visitors? The truth is that every visitor is different, and what is best for one, might not be the best for another. With Ezoic’s Ad Tester, our system learns which kinds of ads perform the best with different users. What’s more, Ezoic figures out where the ads should go, and if the ads are having a negative impact on time on site, bounce rate, and pageviews per visit too and optimizes for revenue and user experience together… on a per-user basis."
Med nya Adsense auto-ads behöver man väl inte Ezoic?
JO, det är JUST NU och DÄRFÖR du faktiskt behöver testa Ezoic nu!
Adsense auto ads optimerar inte intäkterna med hänsyn till användarupplevelse, det klämmer bara in en massa extra annonser på alla möjliga och omöjliga ställen, som i sig kan vara ett avtalsbrott och brott mot Googles policy. Google ser alltså ut att bryta mot sin egen policy - fantastiskt!
Den stora skillnaden mellan Ezoic och Auto-Adsense är den verkliga artificiella intelligensmotorn bakom Ezoic och helhetsoptimeringsperspektivet. Adsense optimerar bara för CPM på EN sida medan Ezoic optimerar för inkomst OCH användarupplevelse PER SESSION - alltså med tanke på att besökaren är inne på flera olika sidor och får skräddarsydda annonser för varje sida, med tanke på besökaren och de annonser som redan visats på första sidan m.m. Man tar alltså hänsyn till besökarens livscykel och levererar förändrade och anpassade annonser under hela cykeln av olika sidor.
Ett annat problem med Adsense auto-ads är CPM-urvattning. En gång i tiden begränsade Adsense antalet Adsense-annonser till max 3 displayannonser per sida av en viktig anledning som man inte vill kännas vid längre. Desto fler annonser, desto lägre CPM för varje annons på sikt.
Den som annonserar vill inte att annonsen ska ligga bredvid en massa andra annonser för varje skärm, man vill hellre ha exklusivitet om besökarens uppmärksamhet. Köper man en annons på en sida med 7-8 Adsense rutor vill man antagligen inte betala samma pris som om man var DEN ENDA ANNONSEN på sidan.
Auto-Adsense maximerar antalet möjliga annonsplatser men tar inte hänsyn till om besökaren stannar kortare tid på dessa sidor och besöker färre sidor per session på din blogg, men detta kommer SÖKMOTORN GOOGLE att notera snabbt och sedan börjar en dalande spiral av färre besökare, lägre CPM vilket kräver ännu fler annonser för att tjäna samma summa som leder till ännu färre besökare som stannar ännu kortare tid på webbplatsen - det är därför Ezoic är lösningen när Adsense börjar med Auto-Ads!
Ezoic styr upp Adsense
Med Ezoic får man en "Manager" som håller Adsense i tyglarna och även om du har Auto-Ads på så kan du lät kommentera ut den header-koden med en Ezoic tag så att den inte stör Ezoics visningar. Du kan styra så att t.ex. 50% ser din gamla webbplats precis som den är just nu med Adsense auto ads och 50% får den optimerade Ezoic-webbplatsen. Du behöver alltså inte välja bort Adsense och Auto-ads utan kan låta dem tävla mot varandra och så låter du Ezoic och Artificiell Intelligens avgöra vad som är bäst för dig och din webbplats.
RPM is The Enemy of Total Revenue - Läs mer här om varför
Om du klickar på någon länk i den här artikeln så kan jag komma att tjäna en slant på det då det finns Affiliatelänkar för t.ex. Ezoic i texten.
Läs mer om vad Ezoic kan göra för din webbplats och blogg här
Andra inlägg
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
- Hur länge kan man vänta med att bokföra intäkter som ej kommit till företagskontot?
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.