Måste man betala skatt på vinster i virtuella världar och spel?
Skatt på inkomster i onlinespel. Är det skatt på vinster från World of Warcraft? Ska jag skatta på vinsten när jag säljer något i Second Life? Måste jag betala reavinstskatt på förtjänsten när jag säljer min karaktär eller spelare i Project Entropia på Ebay? Är försäljning inuti onlinespel momspliktigt? Måste jag registrera företag om jag försörjer mig på handel i virtuella spel?
"Hej!
Du/Ni verkar ha en hel del koll på de här med att driva någonting och tjäna in pengar, som hobby eller inte. Om jag som privatperson vill starta en hemsida, där man kan lägga in virtuella saker via ett spel "program/system" (steam) (www.steampowered.com) som har ett visst värde i verkliga pengar, och sedan tjäna en mindre summa pengar på detta självklart juridiskt och lagrätt skett. Hur skulle detta fungera? De virtuella sakerna är bara virtuella och inte "Äkta" pengar förens jag säljer dessa vidare. Hur skulle det här fungera?
Det finns en del liknande sidor som fungerar på detta sätt, men vill veta hur det går till med skatt och allt sådant som ska ske?"
Vad gäller för inkomster i virtuella världar?
Det där är en mycket intressant och relevant fråga som skapar problem för lagstiftningen som den ser ut idag.
Skatteverkets tolkning av lagen gör ingen skillnad på om du tjänar pengar i verkligheten eller i en virtuell värld. Samma regler gäller. Vilket betyder att du måste
betala skatt redan på första kronan du gör i vinst.
SecondLife och
Project Entropia m.fl. har en
verklig ekonomi inne i spelet där man köper och säljer saker. Formellt kräver då lagen att spelarna ska skicka fakturor till varandra, är både spelarna baserad i
Sverige ska dessutom säljaren lägga på svensk moms osv. Samma problematik som i verkligheten med att kontrollera var köparen är ifrån och om det är företag eller privatperson som är köpare.
Men problematiken blir i VR många gånger större, eftersom motparten oftast är anonym och det går ej verifiera vilket land spelaren egentligen är ifrån. Det blir alltså omöjligt att följa lagen som den är skriven idag. I praktiken beskattas därför vinster när dom kommer till ett verkligt bankkonto. Dvs när du tar ut vinsten från spelet till verkligheten.
För dig gäller samma sak som försäljning via
Tradera och
Ebay av
spelkaraktärer osv, det är
skatt på vinsten från första kronan. Tjänar man bara hundringar eller tusenlappar redovisar man det som
hobbyinkomst och blir beskattad i deklarationen. Livnär man sig på detta ses det som
näringsverksamhet och då måste man registrera företag och i de flesta fall också bli
momsregistrerad.
I dagsläget är Skatteverkets möjligheter att kontrollera virtuella inkomster väldigt begränsade. Vad många inte vet är dock att skatteverket har full insyn i allas bankkonton i Sverige. Dom kan alltså utan motivering få alla transaktioner som är kopplade till ett personnummer från alla bankerna och kontrollera om det finns potentiella “virtuella inkomster”. Detta händer bara i speciella stickprovskontroller så risken för att "åka dit" är liten. Men ska man följa rådande regelverk och lagar så måste man redovisa alla inkomster -oavsett var och hur dom uppstår.
Startar man företag och redovisar enligt
kontantmetoden blir det lite tydligare, då är det alltid när vinsten kommer in på det verkliga företagskontot som vinsten realiseras, alltså den uppstår först när pengarna kommer in på bankkontot. Då blir det mer logiskt och enklare att hantera.
Slutsats för att hantera Virtuella Inkomster
Alternativ 1 - Redovisa pengarna du för över till ditt privatkonto som hobbyinkomst i deklarationen. Du redovisar inkomsterna från din
hobbyverksamhet i din vanliga
inkomstdeklaration. Du måste också fylla i en speciell bilaga kallad
T2 Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby (SKV 2051). Resultatet av uträkningen (din vinst från hobbyn) för du in på
punkt 1.6 (tidigare ruta 19) i
inkomstdeklarationen. Detta sker automatiskt när du fyller i
T2. Förlust skriver du in på
punkt 2.3.
Alternativ 2 - Starta enskild firma och redovisa enligt
kontantmetoden
Intressanta artiklar om vinster och skatt i onlinespel:
OBS!
Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.