Betalning av utlägg för annat företag
Bokföra utlägg för annat företag. Hur ska man dela kostnader med andra företag? Vad är det smartaste sättet att hantera kostnadsfördelningar mellan olika företag? hur hanterar man resekostnader som delas mellan ett AB och en enskild firma?
"Hej. Jag har en enskild firma. Jag har nyligen betalat flygbiljetter utomlands för mig och en kollega (som har ett eget aktiebolag). Betalningen har skett från mitt företagskonto. Resan har gjorts i tjänsten för oss båda. Min kollega har sedan dess satt in pengarna för hennes del av resan på mitt företagskonto. Jag har inte fått något bra svar på hur jag kan bokföra denna insättning."
Hantera utlägg för annat företag
Ett sätt är att bokföra hennes kostnad av betalningen av flygbiljetten mot eget uttag 2013, och sedan hennes insättning mot egen insättning 2018. Då påverkas varken RR eller BR totalt sett av hennes transaktion.
"Tusen tack, det är det bästa svaret jag har fått hittills!"
Kanske du som besökare på den här sidan egentligen söker efter hjälp med med vidarefakturering?
Andra inlägg
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
- Hur länge kan man vänta med att bokföra intäkter som ej kommit till företagskontot?
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.