Helårsstatistik för Momsens.se
Besöksstatistik 2016. Nu när årsbokslut är klart och inlämnat, och deklarationen är gjord, kan man börja analysera siffrorna för det gångna året (2016) lite mer i detalj. Finns det något oväntat mönster man ska se i statistiken för momsens.se eller är allt som förväntat? Vilka mobiltelefoner är vanligast i Sverige? Vilken typ av besökare är det som surfar in på den här webbplatsen? Hur många besök i veckan har den här ekonomibloggen?
Antal besökare 2016
Här kommer lite statistik för det gångna året. Det går naturligtvis alltid fundera över vad som egentligen är en besökare och hur man ska definiera detta. Dessa siffror är baserade på Google Analytics data och deras definierade standard av vad som utgör unika besök(are) och sidvisningar.
Enligt data för helåret 2016 ser besöksstatistiken ut så här:
Per vecka 2016 får vi då dividera siffrorna med 52,1428 och får:
Unika besökare (enligt Google Analytics definition “Användare”): 12826
Unika besök (sessioner): 17675
Unika sidvisningar: 23380
Rekordmånaden hittils är januari 2017:
Per vecka i Januari 2017 kan vi då jämföra och se en stor skillnad jämfört med snittet för 2016. Webbplatsen byggs hela tiden på med nya artiklar och samlar stegvis in mer och mer besökare. Skillnaden är en markant ökning i antalet besökare under januari 2017 jämfört med januari 2016:
Unika besökare (enligt Google Analytics definition “Användare”): 22552
Unika besök (sessioner): 27782
Unika sidvisningar: 36392
Besöksstatistik för januari 2016:
Unika besökare (enligt Google Analytics definition “Användare”): 14189
Unika besök (sessioner): 17251
Unika sidvisningar: 23309
Demografi:
(baserat på helåret 2016)
De flesta besökarna är mellan 35-44 år. Värt att notera är att jag har en mycket jämn fördelning mellan män och kvinnor under förutsättning att Google lyckats identifiera detta korrekt vill säga.
Sedan har vi lite segmentstatistik som man nog ska ta med en nypa salt:
Ursprungsland för besökarna
Nästan alla besökarna kommer in på min sida medan dom befinner sig i Sverige, även om det är en liten del besökare som går in på sidan på resande fot. Det finns också några enstaka sidor på andra språk än svenska som lockar några besökare men det är begränsat antal. Dels för att Google rankar .se sidor med andra språk än svenska lågt för internationella sökningar och dels för att dessa speciella sidor är väldigt nischade eller väldigt generella. Men lite white noise finns det i statistiken.
Fördelning av besökare mellan mobil och dator
Besökarna kommer också ovanligt ofta från desktop (ca 70%) snarare än mobil trots Googles tjat, därför har jag heller ingen specifik mobilanpassning då aktuell mall som ändå gör sig bra på mobiler:
Fördelning baserat på varumärke och enhet
Två tredjedelar av de mobila besökarna använder Apple enheter.
Ca 66% av de mobila besökarna (mobiler och läsplattor) surfar in på sidan med sin iPad eller iPhone vilket är några procent högre än rikssnittet, men stor skillnad mot världssnittet där IOS bara ligger på ca 12%. iPhone har en förkrossande marknadsandel där iPhone ensam står för drygt 50% av besöken i Sverige. Därav förstår ni också mitt fokus på Apple IOS när jag gör appar. Detta förstärks också av att Androidanvändarna är fattigare, mindre köpstarka och mindre villiga att betala för en app och annonsintäkterna är också sämre för den trafiken. Därmed är det ofta inte värt det att göra en Androidapp för den svenska marknaden. Vill man satsa på världsmarknaden så är situationen den omvända, då måste man ha en Androidapp men kan ibland strunta i en IOS app. Sony Experia som “verkar vara så poppis i Sverige” kommer inte ens upp i 2%.. En annan fråga som man kan ställa sig om man ser det hela i ett lite längre tidsperspektiv är “Var är Nokia?”. Från total ohotad marknadsledare till helt försvunnen, en intressant reflektion tycker i alla fall jag själv.
Andra inlägg
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
- Hur länge kan man vänta med att bokföra intäkter som ej kommit till företagskontot?
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.