Stäng




Helårsstatistik för Momsens.se



Besöksstatistik 2016. Nu när årsbokslut är klart och inlämnat, och deklarationen är gjord, kan man börja analysera siffrorna för det gångna året (2016) lite mer i detalj. Finns det något oväntat mönster man ska se i statistiken för momsens.se eller är allt som förväntat? Vilka mobiltelefoner är vanligast i Sverige? Vilken typ av besökare är det som surfar in på den här webbplatsen? Hur många besök i veckan har den här ekonomibloggen?

Antal besökare 2016

Här kommer lite statistik för det gångna året. Det går naturligtvis alltid fundera över vad som egentligen är en besökare och hur man ska definiera detta. Dessa siffror är baserade på Google Analytics data och deras definierade standard av vad som utgör unika besök(are) och sidvisningar. 

Enligt data för helåret 2016 ser besöksstatistiken ut så här:

 

Statistik över antal besökare, sidvisningar och unika användare och antal sessioner för Momsens.se helåret 2016

 

Demografi statistik för Momsens.se 2016

  

Per vecka 2016 får vi då dividera siffrorna med 52,1428 och får:

 

Unika besökare (enligt Google Analytics definition “Användare”): 12826

 

Unika besök (sessioner): 17675

 

Unika sidvisningar: 23380

 

Rekordmånaden hittils är januari 2017: 

 

Redordmånga besök på momsens.se under januari 2017.

Per vecka i Januari 2017 kan vi då jämföra och se en stor skillnad jämfört med snittet för 2016. Webbplatsen byggs hela tiden på med nya artiklar och samlar stegvis in mer och mer besökare. Skillnaden är en markant ökning i antalet besökare under januari 2017 jämfört med januari 2016:

Unika besökare (enligt Google Analytics definition “Användare”): 22552

 

Unika besök (sessioner): 27782

 

Unika sidvisningar: 36392

 

Besöksstatistik för januari 2016: 

Statistik för momsens.se i januari 2016 att jämföra med jan 2017.

Unika besökare (enligt Google Analytics definition “Användare”): 14189

 

Unika besök (sessioner): 17251

 

Unika sidvisningar: 23309

 

Demografi:

(baserat på helåret 2016)

De flesta besökarna är mellan 35-44 år. Värt att notera är att jag har en mycket jämn fördelning mellan män och kvinnor under förutsättning att Google lyckats identifiera detta korrekt vill säga.

 

Demografi och andel kvinnor och män bland besökarna under 2016 på momsens.se 

Sedan har vi lite segmentstatistik som man nog ska ta med en nypa salt: 

Segmentstatistik för Momsens.se 2016

 

Ursprungsland för besökarna

Nästan alla besökarna kommer in på min sida medan dom befinner sig i Sverige, även om det är en liten del besökare som går in på sidan på resande fot. Det finns också några enstaka sidor på andra språk än svenska som lockar några  besökare men det är begränsat antal. Dels för att Google rankar .se sidor med andra språk än svenska lågt för internationella sökningar och dels för att dessa speciella sidor är väldigt nischade eller väldigt generella. Men lite white noise finns det i statistiken.

Besökare och ursprungsland för Momsens.se 

Fördelning av besökare mellan mobil och dator

Besökarna kommer också ovanligt ofta från desktop (ca 70%) snarare än mobil trots Googles tjat, därför har jag heller ingen specifik mobilanpassning då aktuell mall som ändå gör sig bra på mobiler:

Statistik för Momsens.se över hur många som kommer in till webbplatsen från läsplattor och mobiler

Fördelning baserat på varumärke och enhet 

Två tredjedelar av de mobila besökarna använder Apple enheter.  

Mobiltillverkarnas andel på den svenska marknaden. Apple dominerar i besöksstatistiken för mobila besökare på Momsens.se

Ca 66% av de mobila besökarna (mobiler och läsplattor) surfar in på sidan med sin iPad eller iPhone vilket är några procent högre än rikssnittet, men stor skillnad mot världssnittet där IOS bara ligger på ca 12%. iPhone har en förkrossande marknadsandel där iPhone ensam står för drygt 50% av besöken i Sverige. Därav förstår ni också mitt fokus på Apple IOS när jag gör appar. Detta förstärks också av att Androidanvändarna är fattigare, mindre köpstarka och mindre villiga att betala för en app och annonsintäkterna är också sämre för den trafiken. Därmed är det ofta inte värt det att göra en Androidapp för den svenska marknaden. Vill man satsa på världsmarknaden så är situationen den omvända, då måste man ha en Androidapp men kan ibland strunta i en IOS app. Sony Experia som “verkar vara så poppis i Sverige” kommer inte ens upp i 2%.. En annan fråga som man kan ställa sig om man ser det hela i ett lite längre tidsperspektiv är “Var är Nokia?”. Från total ohotad marknadsledare till helt försvunnen, en intressant reflektion tycker i alla fall jag själv.

 

 

25 May 2017


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.



MOMS-SKATT-BOKFÖRING



Sök på Momsens:


Här hittar du det mesta om bokföring, moms och skatter för dig som är småföretagare med enskild firma!


Hittar du inte svaret på din fråga?
Använd detta kontaktformulär
(ställ inte frågor i kommentarerna under artiklarna eftersom FB-plugin inte skickar notiser när nya frågor/kommentarer om bokföring och moms postas. Det är bara de som är inne på den specifika sidan som ser när någon ny bokföringsfråga skrivs in)



Momslathunden är en app till din mobil som gör bokföring och momsdeklarationerna busenkla. Bild på huvudmenyn från Moms-lathunden.

Ladda ner momslathunden för iPhone och iPad.
Ladda ner iPhone/iPad versionen

Ladda ner Momslathunden för Android-enheter.

Ladda hem Android-versionen


Momsens.se hjälper företagare med bokföring, MOMS och skatter.


Ekonomi Länkar


Gratis Excel Mallar


Övriga Länkar


ekonomibloggar.nu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ge en gåva och donera en slant till momsens.se så att vi kan fortsätta hjälpa småföretagare och frilansare med bokföring, moms och skatter.



Ändra setup


Sekretesspolicy för Momsens.se