Stäng




Inköp av vara i Kina till återförsäljare i USA



Köp av produkt utanför EU för leverans till kund utanför EU utan att varan kommer in i EU (direktleverans). Hur bokför man försäljning från land utanför EU till kund i land utanför EU? Hur gör man momsdeklarationer för inköp och leveranser som sker utanför EU? Blir det moms om man säljer från Kina till USA från sitt svenska företag? Var blir vinsten på affären beskattad?

"God förmiddag!

Jag har en fråga angående MOMS och den lyder så här: Om jag köper in produkter till grosistpris från Kina och sedan säljer i USA, angår MOMSEN mig då? För att förtydliggöra: Det är ett annat företag i USA som står för själva försäljningen.

Läste att MOMS skall betalas i det land där produkten konsumeras och USA har till stor del ingen MOMS eller (VAT)

Tacksam för svar!"

Går produkten direkt från Kina till USA eller kommer den in till EU eller Sverige innan den skickas till USA?

Direkt från Kina->USA.

Egentligen finns det ingen moms i USA men ofta GST eller sales tax beroende på delstat. Många tror fortfarande att det nästan saknas MOMS-liknande system i USA eftersom det inte finns något nationellt moms-system (federal sales tax) utom på ett fåtal varor, men idag har nästan alla stater någon form av sales tax. Finns bara fem stater utan omsättningsskatt i USA nu 2016.

Man kan jämföra det med att länderna (staterna) i EU har inrikesmoms men det finns ingen EU-moms till Bryssel ovanpå detta (men EU har säkrat momsinkomster under bordet genom att tvinga t.ex. Sverige att betala 0,15% av momsintäkterna som en del av EU-avgiften vilket de flesta aldrig hört talas om så EU har smusslat in en dold EU-moms kan man säga). Som exempel kan den lokala Sales Tax variera mellan 4% till 8,875% i New York. Detta gäller bara om du själv säljer och fakturerar direkt till slutkund i USA. Då måste du oftast vara registrerad i de delstater du säljer ungefär som en momsregistrering inom ett land i EU. Du kan också behöva betala importavgifter/tullar men det måste du kolla upp närmare med amerikanska myndigheter för det kan jag inte mycket om. Men när du har en återförsäljare i USA så blir din transaktion endast mellan ditt svenska företag och den amerikanska återförsäljare B2B (utan moms).

Så här ser den lokala omsättningsskatten ut för alla stater i USA 2016:

sales tax i olika stater i USA

Baserat på den begränsade info jag har nu skulle jag säga att du fakturerar från ditt svenska företag till den amerikanska återförsäljaren utan moms. Rent tekniskt blir det omvänd skattskyldighet vilket innebär att återförsäljaren ska beräkna, betala och redovisa moms på inköpet, men eftersom det inte riktigt finns moms i USA så slipper antagligen återförsäljaren det. Sedan vid deras försäljning mot slutkund kan dom behöva fakturera med lokal sales tax, men det är inte ditt problem. Däremot kan det uppstå oklarheter mellan dig och återförsäljaren om vem som ska stå för eventuella importavgifter, men det regleras i avtalet mellan er. Alternativt att du tar avgiften och vidarefakturerar den som del av din huvudfaktura.

"Tack för snabbt svar Fredrik!

Ja det stämmer, produkten går direkt från Kina till USA och säljs där nationellt.

Då bör vi slippa moms eller någon typ av dubbel taxering?

Jag läste lite om dubbel taxering när det gäller USA och Sverige. Det är dock inte särskilt lätt läst.

Skulle du kunna kika på det tror du, jag kan skicka över dokumentet isåfall.

Tack på förhand!"

Ok ja då ligger ansvaret för eventuell moms eller motsvarande på återförsäljaren i USA gentemot deras slutkunder, mellan dig och den amerikanska återförsäljaren blir det ingen moms, hanteras så här i bokföring:
https://www.momsens.se/hur-bokfor-man-export-av-varor-utanfor-eu

(Du behöver inte deklarera någon export till Tullverket eftersom varan aldrig varit inne i EU:s tullområde/tullunion)

Även om det inte är någon moms inblandad måste du ändå REDOVISA denna transaktion i momsdeklarationen så här (beloppet är det du fakturerar till USA-återförsäljaren):
Exempel på momsdeklaration vid försäljning av vara inköpt utanför EU till kund utanför EU och varan inte kommer in i EU på vägen

Angående dubbelbeskattning så kommer du behöva SKATTA för VINSTEN i SVERIGE nästan oavsett hur din situation ser ut. Reglerna är skrivna så att man i princip alltid blir skattskyldig i Sverige om man inte är helt utflyttad och saknar innehav av fastighet och/eller företag i Sverige. Har du företag i Sverige och är svensk medborgare får du alltid skatta i Sverige för att du anses ha det man kallar för "väsentlig koppling till Sverige". I de fall du skattat för vinst och inkomster utomlands får du betala in "mellanskillnaden" mellan utländsk och svensk skatt till svenska Skatteverket. Även om du har företag registrerat utomlands som du gör försäljningen via så ska du som svensk medborgare med väsentlig anknytning till Sverige skatta för vinsten och mellanskillnaden i Sverige.

Förut kunde man råka ut för dubbelbeskattning för att man var skyldig att betala skatt både utomlands och i Sverige, men idag finns det oftast dubbelbeskattningsavtal som gör att du bara skattar för totalen, som ibland kan vara uppdelat mellan utlandet och Sverige, men du ska inte behöva betala mer än maxbelopp i Sverige om du beskattar 100% i Sverige, alltså inte 20% i t.ex. Guernsey plus 100% i Sverige som blir 120% totalt utan då blir det "bara" 80% i Sverige.

Om det besvarar din fråga slipper du skicka något, annars får du precisera lite närmare vad du menar med dubbel taxering och i vilket avseende och sammanhang.

 

 

30 Jun 2016


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.