Bokföra inköp av dator
Inköp av dator till firman kan hanteras på lite olika sätt. För de flesta är det nog aktuellt att skriva av hela beloppet direkt. Med andra ord bokför du hela kostnaden och hela momsen på inköpet. Men då måste du även bokföra uttagsbeskattning varje år.
Hur avgör man privat användning?
Det här är en svår avvägning, speciellt i enskilda firmor där datorn ofta inte står på ett kontor utan finns i hemmet. När används den privat och när används den till arbetet? För en modern frilansare eller digital entreprenör kan gränsen mellan det privata och företaget vara väldigt luddig. Det är inte direkt så att man kan sitta och logga nu svarade jag på ett jobbmail och nu surfade jag in på en sida för firmans räkning. Så lite schablonmässigt finns därför en princip som även rekommenderas av Skatteverket. Det är att se fördelningen som 50/50. Hälften privat och hälften i företaget. Men det finns inget formellt hinder att göra andra fördelningar t.ex. 75% jobb/25% privat eller 2⁄3% jobb och 1⁄3% privat, om du kan motivera det.
Hur bokförs datorinköp?
-
Bokföra som tillgång som skrivs av (pris >26250)
Den traditionella metoden för att hantera en dyrare inventarie. Priset utan moms bokförs som en tillgång på 125X som sedan skrivs av fördelat på det antal år som är den ekonomiska livslängden.
Om inköpet utan moms är över 26250 (2023) måste du använda den här metoden.
Bokföring av materiell anläggningstillgång med linjär avskrivning (avskrivning enligt plan). Detta är det enklaste och vanligaste sättet att bokföra avskrivningar på och innebär att man skriver av lika stora belopp varje år.
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Ack. avskr. på datorer | 1259 | 1000 | |||
Avskrivningar på datorer | 7835 | 1000 |
-
Kostnadsför 100% direkt och bokför uttagsbeskattning/år
Du bokför enligt denna modell hela kostnaden men även den ingående momsen direkt. Sedan måste du komma ihåg att bokföra en uttagsbeskattning varje år, baserat på den ekonomiska livslängden. Man kan säga att uttagsbeskattning är en omvänd avskrivning. En inverterad avskrivning eftersom du bokför en intäkt istället för en kostnad varje år. Den här intäkten (uttagsbeskattningen) ska motsvara den privata användningen (privat förbrukning) varje år under den ekonomiska livslängden. Du har med andra ord bokfört en stor kostnad vid inköpet och dragit momsen och sedan får du kompensera för den privata användningen genom att belasta företaget med en intäkt och ett momsbelopp varje år som blir beskattat med vinstskatt. I det här fallet är momsbeloppet inget som ska bokföras som en riktig moms och den ska inte redovisas i momsdeklarationen. Du ska bara bokföra upp intäkt plus privat momsbelopp som en intäkt. Det blir en omvänd avskrivning helt enkelt.
Exempel: Inköp av Mac Mini M1, 16GB minne, 256 SSD, 10995 Kr
Antag att den här stationära datorlådan i första hand är till för att användas i företaget. Ett rimligt antagande är då att 2⁄3 av tiden datorn används är företagsrelaterad, men det kan vara svårt att undvika privat användning också. Därför kan det vara rimligt att anta att 1⁄3 av tiden datorn används egentligen är privat användning.
Med den nya M1 processorn, som kan mäta sig med de vassaste Intel-baserade standarddatorerna, kan vi förvänta oss att den här datorn kommer fungera som arbetsstation i 5 år. Den förväntade ekonomiska livslängden varierar naturligtvis mycket beroende på om du är redovisningskonsult, 3D-animatör eller musikproducent. Den teknologiska utvecklingen är svår att förutspå, speciellt med en helt ny modell för vad en processor innebär som är fallet med Apples M1. Jag skulle snarare kalla det för ett förminskat moderkort då den har allt-i-ett med minne och grafikkort på "processor-chipet". Den kallas därför också för System-on-a-chip eller SoC.
Kommer den här datorn hålla lång tid framåt eller blir det ett kort mini-disc-fiasko som ersätts om ett par år med en annan helt ny typ av teknik? Det blir mycket spekulationer och prognoser som har samma osäkerhet som Riksbankens inflationsprognos eller Folkhälsomyndighetens Corona-scenarier.
Det rimligaste vore därför att man fick skriva av hela beloppet direkt och sätta punkt där. Men myndigheterna vill gärna hitta sätt att krångla till enkla saker på. Så frågan är då hur många år ska vi krångla på med datorinköpet? Vi tar fram slumptalsgeneratorn och får fram en siffra mellan 1-10. Den här gången blev siffran 5, så vi kör på 5 års ekonomisk livslängd på datorinköpet.
Bokför inköpet av datorn
Kostnad: 8796
Ingående moms: 2199
Bokföring av datorn:
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Förbrukningsinventarie | 5411 | 8796 | |||
Ingående moms | 2641 | 2199 | |||
Företagskonto | 1930 | 10995 |
Bokför uttagsbeskattningen
Först måste vi räkna ut hur stor intäkt vi måste bokföra varje år för att representera den privata användningen av datorn. Vi antar här 33,3% procents privat användning.
(Kostnad + Moms) / 3 = uttagsbeskattningsbelopp
((8796/5) + (2199/5)) / 3 = uttagsbeskattningsbelopp
((1759) + (440)) / 3 = 733 Kr
Delat med 3 står alltså för 1/3 privat användning. Antar du 50% privat användning delar du med 2 istället för 3 osv. Divisionen med 5 byter du ut mot det antal år DU "skriver av" inköpet på.
Vi kostnadsför HELA datorinköpet och i samband med den bokningen konterar vi också en intäkt på 733 det första året. Notera att det fiktiva momsbeloppet på 440 blir en intäkt här men den ska inte redovisas i någon momsdeklaration. I mitt fall väljer jag hellre att bokföra en negativ kostnad (eftersom det inte är någon riktig försäljning), eller med andra ord minskar jag kontot 5411 som jag bokförde kostnaden för datorn på med 733 totalt varje år.
I de fall man har så lite kostnader under året att man inte bokfört något på 5411 kan du istället bokföra 733 på ett försäljningskonto t.ex. kontot 3004 (momsfri intäkt), så får du positiva tal i rutorna i NE-bilagan sen annars klagar Skatteverket. Om det kontot inte finns i ditt bokföringsprogram får du kolla vilket konto som används för momsfria intäkter i ditt program eller skapa det kontot själv.
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Förbrukningsinventarie | 5411 | 733 | |||
Eget Uttag | 2013 | 733 |
(eftersom du inte lägger upp en tillgång måste du på annat sätt komma ihåg/påminna dig om att bokföra uttagsbeskattnings-intäkten varje år)
Skatteeffekter av datorinköp till företaget
En bokförd extra kostnad på 8796 som sänker det beskattningsbara resultatet innebär 2806 i sänkt total skatt (baserat på en vinst på 155K).
Sedan får vi dra av hela momsbeloppet på 2199.
Vi måste dock betala skatt på intäkten 733 varje år, vilket blir ca 264 Kr extra skatt/år.
264 - 2806 - 2199 = 4741 lägre skatt på grund av datorinköpet.
Därför kan vi säga att datorn bara kostade oss 6254 det första året eller 7310 totalt under den ekonomiska livslängden (5 år).
Genom att bokföra datorinköpet i den enskilda firman blev kostnaden det första året bara 57% jämfört med att köpa den helt privat. Sett över hela livslängden blev kostnaden för datorn 66,5% jämfört med priset i butik.
Du kan därför använda detta som ett trubbigt riktmärke när du planerar att köpa in en dator. Priset kanske verkar lite väl högt för den modell du tittar på, men om du tänker att det bara är 2⁄3 av priset som egentligen blir en kostnad för ditt företag blir investeringen mer intressant.
(Räkneexemplet är baserat på 33,97% kommunalskatt inkl. begravningsavgift, inkl. PK-Propaganda-SVT-avgift, 7 karensdagar, Vinst 155K, Överskott 120K, Egenavgifter 28,97%)
-
Köp privat och kostnadsför firmans användning/år
Du får även hantera datorköpet som ett privat inköp där du sedan drar av användningen i företaget. Antag här att du bara kommer använda datorn 1⁄3 av tiden till företagsgrejer. Vi slumpade även här fram 5 års beräknad ekonomisk livslängd med hjälp av Riksbankens prognosverktyg. Då bokför du inte inköpet av datorn i företaget och du får inte lyfta momsen. Däremot får du bokföra:
0,333 x 10995/5 = 732 Kr/år som extra kostnad.
Har du importerat en dator kan du läsa mer här
Andra inlägg
- Bokföra Suno Udio Elevenlabs
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.