Bokföra förbrukningsvaror (förbrukningsinventarie, förbrukningsmatriel, kontorsmaterial m.m.)
Kontera förbrukningsmateriel. Hur bokför man förbrukningsinventarier? Hur bokför man förbrukningsvaror? Hur bokförs prylar?
Du har antagligen hittat den här artikeln för att du köpt varor eller matriel eller t.o.m. material som du nu undrar hur du ska bokföra. Kanske har du antagit att du köpt ett förbrukningsmatrial också. Men är det en förbrukningsinventarie eller är det kontorsmaterial du köpt?
Förbrukningsinventarie vs förbrukningsmaterial vs kontorsmateriel -var går egentligen gränsen och vad skiljer termerna åt? Definitionerna för dessa termer är inte helt tydliga utan gränserna är lite flytande mellan dessa konton. Man kan säga att allt egentligen kan bokföras som förbrukningsinventarier 5411 men att man kan dela upp det ytterligare på konto 5460 och konto 6110 om man vill. Jag ska försöka bringa klarhet i begreppen här så att du får lite bättre känsla för vad som bör hamna på de olika kontona. I slutet av artikel får du dessutom lära dig om du köpt ett förbrukningsmaterial eller ett förbrukningsmateriel.
Förbrukningsinventarier
En förbrukningsinventarie är en är inventarie med kort ekonomisk livslängd. Det är "lite dyrare saker" som inte kommer vara värda speciellt mycket efter 3 år som externa hårddiskar, datorer, mobiler, dammsugare, defibrillator (hjärtstartare), datortillbehör, mus till datorn, router, tangentbord, kaffebryggare, vattenkokare, mikrovågsugn, tangentbord, skrivare, datorskärm, kamera, mötesutrustning t.ex. projektor, bokhylla, värmeelement, AC, verktyg, kassaskrin, kundkorg, lamineringsmaskin, golvlampa, bordslampa och taklampa men värdet måste understiga 23650 Kr (2020) eller 23250 Kr (2019) för att du ska få bokföra hela kostnaden direkt. Är det dyrare saker måste du lägga upp det som en anläggningstillgång som ska skrivas av.
Om det rör sig om inköp av flera liknande förbrukningsinventarier som stolar och bord ska den totala kostnaden för inköpet avgöra om det kommer över gränsen för vad som är tillåtet att kostnadsföra direkt.
En förbrukningsinventarie har en ekonomisk livslängd på 1-3 år.
Kontering av förbrukningsinventarie
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Förbrukningsinventarie | 5411 | 1000 | |||
Ingående moms | 2641 | 250 | |||
Företagskonto | 1930 | 1250 |
OBS: I BAS-kontoplanens uppdatering under 2014 påverkades just kontona för förbrukningsinventarier och den aktuella kontoplanen har nu dessa alternativ (2024):
5411 Förbrukningsinventarier med en livslängd på mer än ett år
5412 Förbrukningsinventarier med en livslängd på ett år eller mindre
5491 Övriga förbrukningsinventarier med en livslängd på mer än ett år
5492 Övriga förbrukningsinventarier med en livslängd på ett år eller mindre
5493 Övrigt förbrukningsmaterial
Förenkla detta genom att strunta i 5412, 5492, 5493
=> 5460 Förbrukningsmaterial.
5491 => 5411 Förbrukningsinventarie.
Förbrukningsmateriel (förbrukningsmaterial)
Det är ofta svårt att veta var gränsen går mellan en förbrukningsinventarie och ett förbrukningsmaterial. I bokföringen är förbrukningsmaterial något billigt som har en kort livslängd som t.ex. papperstallrikar, plastmuggar, sopsäckar, emballage, första hjälpen kit, toalettpapper, porslin, koppar, glas, bestick, pappersmuggar, engångstallrikar, tandpetare, sopsäckar, avfallspåsar, tvål, rengöringsmedel, städmaterial, hushållspapper, plåster, handskar, batterier, sladdar, proppar, nyckelbrickor, måttband och gamla glödlampor m.m. Är det nya energilampor kan man betrakta det som förbrukningsinventarie eftersom både verklig och ekonomisk livslängd är lång, men eftersom den inte har ett stort värde blir det inte fråga om en materiel anläggningstillgång.
Det kan också vara skruvar och lim som behövs i produktionen eller för att kunna driva din verksamhet. Oftast bokför man dock "ingredienser" till slutprodukter på 4010 Inköp material och varor istället. Med andra ord om skruvarna sitter i stolen du ska sälja blir det 4010, men om du använder skruvarna för att bygga en pall att sitta på medan du tillverkar stolarna blir det 5460.
En förbrukningsvara (förbrukningsmaterial) har en ekonomisk livslängd på upp till 1 år.
Kontering av förbrukningsmaterial
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Förbrukningsvara | 5460 | 100 | |||
Ingående moms | 2641 | 25 | |||
Företagskonto | 1930 | 125 |
Kontorsmatriel (kontorsmaterial)
Sedan har vi kontorsmaterial som lätt blandas ihop med förbrukningsmaterial men där sakerna har en tydligare koppling till kontorsarbete så som tejp, sudd, linjaler, pennor, färgpatroner, skrivarpatroner, färgband, pärmar, anteckningsblock, räknemaskinsrullar, USB-minne, almanacka, konteringsbok, plastficka, gem, häftapparat, hålslagare, stämplar, svampkopp, kopieringspapper, skrivarpapper, thermorulle, blanketter, post-it lappar, brevvåg, miniräknare, förvaringslåda, blankettbox, dokumentförstörare och frankeringsmaskin. Dessa saker skulle lika gärna kunna bokföras på 5460 eller 5411 istället och så struntar man i att bokföra något alls på 6110.
Kontering av kontorsmaterial
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Kontorsmatriel | 6110 | 40 | |||
Ingående moms | 2641 | 10 | |||
Företagskonto | 1930 | 50 |
Material eller Materiel?
När ska man skriva inköp av ett material och när är det ett inköp av materiel? Kan man göra ett inköp av ett matrial? Språkrådet rekommenderar nu att man konsekvent använder ordet material. Matrial kan du köpa i talspråk men ordet finns inte utan är en felstavning av material. BAS-kontoplanen har dock kvar termen materiel i t.ex. konto 6110 Kontorsmateriel. Termen materiel har en starkare koppling till "hjälpmedel och redskap" och material är mer förknippat med en råvara eller substans som ingår i något eller ska användas till något i t.ex. en tillverkningsprocess. Men båda orden har också betydelsen redskap och man kan därför använda ordet material istället för ordet materiel om man vill. Från ett SEO-perspektiv är det en fördel att sidan innehåller båda varianterna och därför kan du läsa om både förbrukningsmatriel och förbrukningsmaterial på den här sidan.
Undantag
Lokalkostnad 50XX (hyrd lokal) / Fastighetskostnad 51XX (egen lokal): Mattor, dörrmattor, gångmattor, lampor, växer och blommor m.m. rekommenderas att läggas på dessa konton men i mindre företag och enskilda firmor som inte särredovisar lokalkostnader går det lika bra att lägga även detta på 5460 eller 5411.
Postbefordran (Porto) 6250: Frimärken.
Övriga personalkostnader 7699: Har du anställda kan man istället lägga inköp för personalen på detta konto t.ex. kaffe, te, filterpåsar, porslin, koppar, glas, bestick, hygienartiklar etc annars går 5460 lika bra.
Nycklar: Bokförs på det konto nycklarna tillhör t.ex. Lokaltillbehör 5050 eller under Bilkostnader 5619.
Videos med konteringsexempel
Förbrukningsinventarier
Verktyg:
Skrivbord, kontorsstol, gamingstol, bord:
Kundkorgar & kundvagnar:
Datorskärmar/TV:
Mikrovågsugn/Köksmaskiner:
Skrivare & kontorsmaskiner:
Högtalare, subwoofer, soundbar, mikrofon:
Bokhyllor, lagerhyllor:
Arkivskåp, dokumentskåp & kontorsvagnar:
Mobiler, läsplattor, IP-telefoner:
Datorutrustning:
Videor med konteringsexempel
Förbrukningsmaterial
Andra inlägg
- Förenklat årsbokslut - Nu kan du registrera!
- Bokföra Suno Udio Elevenlabs
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.