Stäng




Vad betyder kontera?



KonteringVad är kontering? Vad gör man när man konterar något inom ekonomi och bokföring? Vad betyder kontera? Vad innebär kontering? 

Kontera inom bokföring

Ruta från konteringsstämpel

Kontera betyder helt enkelt ”bokföra på konton”. Man visar med konteringen hur något blivit bokfört. När man säger att man konterar något menar man samma sak som att man bokför något.

Att kontera syftar alltså på själva processen eller arbetet med att bokföra en affärshändelse på olika konton och kostnadsställen. Förr i tiden hade man en speciell stämpel (konteringsstämpel) som man tryckte på varje faktura som skulle bokföras, sedan fyllde man i konton och belopp som det skulle bokföras på.

Idag sker konteringen främst digitalt direkt i det onlinebaserade bokföringsprogrammet där konteringsstämpeln så att säga är inbyggd i layouten. Det blir allt vanligare med autokontering, dvs att bokföringsprogrammet automatiskt konterar och bokför en affärshändelse baserat på en mall eller genom att läsa av en faktura. På sikt kan mycket av bokföringen hanteras helt automatiskt av en dator med hjälp av artificiell intelligens.

Varför gör man kontering?

Genom att kontera visar man vilket konto som krediteras och vilket som debiteras. Eller med andra ord visar man t.ex. att man tar pengar från 1930 bank (kredit) och konterar det på 2013 Eget uttag (debet). Då har man flyttat pengarna i bokföringen från företagets bankkonto till ägaren av firman.

Konteringen innebär att man hela tiden bokför i debet och kredit så att det balanserar. På detta sätt får man en extra säkerhetskoll att man bokför korrekt. Det gör det också enklare att hitta fel i bokföringen och vad som blivit fel. Genom konteringen klassificeras affärshändelsen.

Måste fakturor konteras?

Många använder fortfarande idag konteringsstämpeln för att det är enkelt att se hur man bokfört något genom att slå upp fakturan i fakturapärmen. Vissa tror också felaktigt att det är ett lagstadgat krav att förse varje faktura med kontering. Men det finns inget sådan krav.

  • "Om sambandet mellan verifikationen och bokföringsposten ändå kan säkerställas är det tillräckligt att konteringen framgår av bokföringsposten. Det finns alltså inte något generellt krav att kontering ska göras på verifikationen."

http://www.bfn.se/redovisning/VAG/VL13-2-bokforing.pdf, s52.

Det räcker alltså att man via fakturanummer, eller referens till bokföringsposten i det digitala bokföringsprogrammet, kan ta reda på exakt hur någonting blev bokfört och konterat. Man behöver inte skriva manuellt på varje faktura eller reseräkning hur man bokfört det. Det är också tillåtet att göra hela bokföringen digitalt, med scannade fakturor, men originalen på papper av fakturor måste arkiveras i 7 år även fysiskt. Du behöver dock inte förse de fysiska fakturorna med konteringsinformation så länge du omgående kan återge hur det blev bokfört. Vilket i praktiken innebär att kan du söka reda på fakturan och konteringen i ditt bokföringsprogram är allt lugnt.

Här kan du se exempel på konteringar

Kontering med Dubbel bokföring?

Med hjälp av konteringen anger man hur affärshändelsen har påverkat bokföringen. Har man fått en ny tillgång? Har det påverkat Eget Kapital? Har resultatet förändrats? Har du bokat något som en intäkt eller kostnad?

Kontering kan rent praktiskt göras både genom att ange ett BAS-kontonamn men vanligare med en sifferkod, t.ex. 1930 för Företagskonto. På själva konteringen visas också vilka belopp som bokförs i debet och kredit. Du använder alltid minst två olika bokföringskonton när du bokför en affärshändelse. Detta beror på grundsystemet med dubbel bokföring. Detta system brukar tillskrivas den italienska munken Luca Pacioli, fast modern forskning har hittat rötter till dubbel bokföring så långt bak som till 1200-talet i den muslimska världen, som var riktigt på G under den här tiden medan Europa gick in i den mörka medeltiden.

Dubbel bokföring är mer konkret en uppsättning med regler för hur bokföringen av affärshändelser ska gå till. Den är likadan över hela världen. Varje transaktion bokförs alltså mot två eller fler olika konton. Den ena sidan är debet och dit konterar man något som tillför verksamheten resurser. Den andra sidan är kredit som visar varifrån företaget tar resurser. Summan av debiteringar och krediteringar ska bli noll. Här kan du se en lathund för bokföring som visar vad som hamnar i debet & kredit. Är den inte det har man bokfört något fel. Detta innebär alltså att man får en inbyggd kontrollfunktion när man bokför, vilket behövdes när de italienska köpmännen började expandera sin handel till nivåer som världen aldrig skådat tidigare. På den tiden gjordes allt manuellt för hand och det blev lätt felskrivningar och strul med siffrorna, att utveckla ett mer "driftsäkert" sätt att hålla reda på vinst och förlust tvingade alltså fram utvecklingen av den dubbla bokföringen. 

Exempel på kontering

Vill du också testa att göra en AI-video?
(Jag är partner med Synthesia)

Ett enkelt exempel med dubbel bokföring för Eget Uttag i Enskild Firma kan se ut så här:

Beskrivning Konto Debet Kredit
Företagskonto 1930   5000
Eget Uttag 2013 5000  

Här ser man då att man tar resurser från Företagskontot (kredit) och tilldelar resursen till Eget Uttag (debet), eller med andra ord för över pengarna till ägarens privata konto. Man har med andra ord tagit ut en del av vinsten från företaget. Detta visas med hjälp av konteringen.

31 Jan 2015


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.