Global försäljning av varor i webbshop med nya Destinationsprincipen för moms
Varuförsäljning enligt destinationsprincipen. Hur ska en småföretagare kunna sälja varor globalt från en webbshop med nya destinationsprincipen för moms? Finns det något smart sätt att hantera momsen nu när man ska fakturera med kundlandets moms även för varor? Vilka problem medför destinationsprincipen för moms för ett småföretag som säljer varor till andra länder?
"Vi planerar att sälja vår produkt globalt via en webbshop. Det vi oroar oss för är dock hur destinationsprincipen kommer påverka oss som ett mindre företag som inte har resurser tid och ork att lägga på en massa administration. En tanke är att använda Amazon som en "kanal" för privatpersoners köp inom EU då vi kommer behöva lägga på moms...Betyder destinationsprincipen att momsregistreringen och momsredovisningen är för ALLA länder? Om man säljer via Amazon, finns det ett sätt att "gå runt" momsregistreringarna i varje land?
Tack på förhand! Din sida är mycket innehållsrik och bra :)"
Global försäljning av varor i webbshop med nya Destinationsprincipen för moms
Amazon är en tänkbar lösning, speciellt för USA där Amazon måste hantera moms mot kund redan nu. Inom EU är det mer förvirrat. Trenden går mot att marknadsplatserna ska vara ansvariga, men just nu är den praktiska lösningen från marknadsplatserna i EU att om säljaren (Ni) ska få sälja måste ni vara momsregistrerade och ta hand om moms direkt mot kund.
Momsen följer normalt varans väg så här måste man ta hänsyn till var lager ligger osv. Om man har lager i t.ex. UK och en kund i UK köper blir det inrikesförsäljning i UK vilket kräver momsregistrering där. Samma för Danmark osv.
En djupdykning i problematiken som den ser ut just nu kan ni läsa om här: https://www.momsens.se/bokfora-forsaljning-via-amazon-i-tyskland
FÖRSÄLJNING MED DESTINATIONSPRINCIPEN
Hela världen går mot principen att säljaren ska fakturera med momssatsen i kundens land. Detta gäller för många länder redan nu för digitala tjänster (nedladdningsbara filer från hemsidor). Men tanken är att det även ska gälla för varor. USA:s delstater är bland de första att redan kräva detta och EU är hack-i-häl. Resten av världen följer efter så snabbt de kan.
Det hjälper inte att sälja via Amazon, för ni kommer sälja till tyska kunder via tyska Amazon med tysk moms, finns ej lager/Amazon i t.ex. Danmark och dansk kund köper från tyska Amazon måste ert tyska momsnr fakturera med dansk moms till dansk privatkund.. ja ni förstår, detta slår ut alla småföretag..
De praktiska fungerande lösningar för att hantera detta som finns idag kräver ofta omsättning på ca 1 miljon eller mer, googla t.ex. Digital River. Det här svaret fick jag när jag hjälpte ett annat företag med liknande problem:
"Dear Fredrik,
Thank you for your interest in Digital River.
Digital River is more suitable for business models that are on an enterprise level with an annual revenue of > 1 million. At this time unfortunately Digital River might not be a suitable platform for your client.
For more information, please free to visit www.digitalriver.com
For more questions, happy to help!Best Regards
Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Aarushi Hinduja | Digital River GmbH | Ecommerce Specialist (EMEA)
|P: +4922131044716| [email protected] | www.digitalriver.com
Scheidtweilerstr. 4, 50933 Cologne | Germany
Managing Director: Kristopher Thomas Schmidt | Registered Office: Cologne | HRB 56188 | District Court of Cologne"
Sent omsider har nu finansministrarna börjat vakna och dom pratar i alla fall nu om den kraftigt ökande administrationsbördan för småföretag att hantera detta. Jag varnade för detta vansinne sedan 2014 men ingen lyssnade, nu är det tal om att skjuta upp det så 2021/2022 ser mindre troligt ut nu, minst ett år försening kan ni räkna med. Men det är mycket som är osäkert med momsen internationellt nu och ingen har några svar, allt hänger i luften.
En lösning är att expandera traditionellt, dvs ett land i taget. Men internet fungerar inte så men ändringarna av momssystemet bygger fortfarande på “traditionell industri” som inte är anpassat för internetåldern. Man försöker lansera ett nytt momssystem för idag som är anpassat för 1900-talet.. tragiskt.
KRYPHÅL:
Sälj från Amazon eller annan marknadsplats i USA, skicka varan från USA oavsett var kunden befinner sig. Då slipper NI hantera momsen. I USA måste marknadsplatsen hantera moms mot kund och för varor som skickas till privatkunder och i EU och övriga världen får kunden betala importmoms vid mottagandet, vilket gör att NI SLIPPER hantera momsen och bokföringen blir “busenkel”.
Så trots allt tjat från politikerna om att man måste vara inom EU och ha tillgång till den inre marknaden osv så är det bättre att vara baserad UTANFÖR EU om man ska sälja varor till privatkunder i EU.. Detta pratar man aldrig om i media, utan det är bara politikernas inlärda mantra om den inre marknadens förträfflighet som basuneras ut.
Det är dock viktigt att säkerställa att varor som skickas från USA uppfyller regelkrav, säkerhetskrav osv för EU annars kan varorna stoppas av tullen. Så produkten måste uppfylla både amerikanska och EU-krav samtidigt för att det ska fungera smidigt.
Det är också viktigt att informera kunderna om att de kommer få betala importmoms ovanpå det pris de betalar i webbshoppen, annars får ni många missnöjda kunder. EU:s gräns på importmomsfrihet på 22 Euro (som EU-länder får tillämpa om de vill) försvinner 1 januari 2021, så det kommer bli importmoms oavsett värde framöver. Som vanligt tror EU att detta ska spara 3 gånger dagens administration och massor av miljarder för företagarna, när det i verkligheten som vanligt innebär MER ADMINISTRATION och MER KOSTNADER för företagen, framförallt för att bokföring och momshantering kräver mycket mer tid än vad man sparar in på införandet av av ett "super-reduced-data-set" i själva tulldeklarationen..
Det kommande regelverket för moms är fortfarande preliminärt och det kan komma många ändringar och tillägg som gör slutsatserna i denna text ogiltiga. T.ex. kan man täppa till kryphålet genom att kräva att varor som ankommer till EU:s momsområde måste vara momsade i förväg, annars skickas de tillbaka, samtidigt som man stryker möjligheten att falla tillbaka på traditionell importmoms dvs att kunden inte kan betala momsen själv för att hämta ut varan om den är fakturerad utan lokal moms.
Andra inlägg
- Bokföra Suno Udio Elevenlabs
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.