Hur bokför man kontorsmaterial?
Kontering av kontorsmaterial. För att vara helt korrekt så handlar det egentligen om att bokföra Kontorsmateriel.
Materiel = yttre hjälpmedel, redskap; tillbehör (t.ex. häftapparat, penna). SAOL s561.
Material = stoff, ämne (t.ex. trä, järn). SAOL s560.
Matrial = Används av många, men finns inte..
(ordet saknas formellt i Svenskan..men finns i Norrländskan)
Efter denna genomgång kan vi alltså konstatera att vi ska bokföra kontorsmatriel om det rör sig om saker man har på kontoret som pennor, hålslagare och häftapparater. Har vi däremot köpt in betong för att bygga ett kontor ska vi bokföra kontorsmaterial, ett ämne som används för att bygga väggar till kontoret och liknande.. jag driver bara lite med er. Du har antagligen hittat hit för att du vill veta hur du ska bokföra ditt senaste inköp av pennor och bläck till skrivaren och liknande. Så i dagligt tal säger man ofta kontorsmatrial, eller kontorsmaterial när man egentligen menar kontorsmatriel.
Förbrukningsinventarier vs Förbrukningsmateriel vs Kontorsmatriel
Kontering av Kontorsmateriel (kontorsmaterial)
Vill du också testa att göra en AI-video?(Jag är partner med Synthesia)
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Kontorsmateriel | 6110 | 480,00 | |||
Ingående moms | 2641 | 120,00 | |||
Företagskonto | 1930 | 600,00 |
Vill du se fler konteringsexempel? Klicka här för bokföringsexempel
Andra inlägg
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
- Hur länge kan man vänta med att bokföra intäkter som ej kommit till företagskontot?
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.