Periodisering vs Avsättning för framtida utgifter
Periodisering vs Reservation. Vad är skillnaden mellan att periodisera en kostnad och att reservera en kostnad? När ska man reservera framtida utgifter? Vad är en upplupen kostnad? Hur bokför man reservation av en framtida kostnad? Hur bokförs en upplupen kostnad?
"Hej
Vad är den stora skillnaden mellan Periodiseringsfond och
Avsättningar för framtida utgifter?Och hur ska bokföra man den ena respektive den andra?
Vi har en offert på ett jobb som ska komma igång om några månader
och kommer inte att faktureras förän då."
Periodisering vs Reservation
Du företräder ett AB som har över 3 miljoner i omsättning och över 1,5 miljoner i Tillgångar (balansomslutning) de föregående 2 åren, det innebär att ni måste ha revisor. Er revisor kan svara på hur ni ska göra reservationer (avsättningar för framtida utgifter) och periodiseringar av kostnader i ert företag. Det finns regler som styr när man måste reservera en förväntad framtida kostnad i ett AB. Ekonomer kallar dessa reservationer för upplupna kostnader (ja ett mycket konstigt ord). Reservationer skiljer sig från vanliga periodiseringar av kostnader (t.ex. hyra).
En av länkarna angående periodiseringsfond hänvisar till enskild firma så det blir fel för er även om periodiseringsfonder även finns i AB. Men jag tror du syftar på periodisering av kostnad snarare än att skjuta upp skatten på vinsten i en periodiseringsfond.
Andra inlägg
- Fakturera dröjsmålsränta B2B från Sverige till företag inom EU
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
- Momsdeklaration 14e november
- Hur röstade företagare i valet 2022?
- 17:e augusti: momsdeklaration och preliminärskatt
- Idag 1 juli höjs momsregistreringsgränsen till 80000
- Momsdeklaration 12 maj
- W-8BEN-E förklaring
- Momsdeklaration för K3 klar senast 12e november
- Skattefri inkomst?
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.