Hur bokför man inköp från frilansare på frilansarsiter?
Bokföra inköp från frilansare. Hur bokför man köp av tjänster på frilansarwebbplatser? Ska man beräkna fiktiv moms på inköpet? Måste man redovisa moms på något sätt när man gör den här typen av inköp? Hur bokför man köp från frilansare inom EU? Hur konterar man tjänster från frilansare utanför EU? Måste man betala arbetsgivaravgifter när man köper tjänster från privatpersoner utomlands?
"Hej! Jag har läst en del på denna webbsidan av vad som gäller vid försäljning av freelance tjänster via olika plattformer. I mitt fall jag har köpt freelance tjänster från Upwork (freelancers både från EU och utanför EU). Vet ni vad som gäller i detta fall? Är detta "fiktiv moms" också? Behöver jag redovisar momsen?"
oDesk/UpWork och andra frilansarsiter räknas inte som en marknadsplats eller plattform när man köper tjänster av andra frilansare eller när man säljer tjänster till andra. Det är bara när man laddar upp filer som sedan köps och laddas ner färdiga som det blir fråga om en plattform. Det betyder i klartext att du måste bokföra varje inköp som en separat affärshändelse mellan dig och säljaren, alltså inte mellan dig och Upwork. En lång förklaring och ingående genomgång av detta finns här (som du kanske läst):
https://www.momsens.se/frilansare-forsaljning-och-inkop-av-tjanster
Ja du behöver beräkna fiktiv moms, du behöver bokföra den och du behöver redovisa den. Nedan kan du se hur du gör med bokföring och momsdeklarationer.
Hur blir det med arbetsgivaravgifter när man köpter tjänster av frilansare?
Många funderar och oroas av om man bryter mot lagen när man köper tjänster av frilansare eftersom man traditionellt i Sverige räknas som arbetsgivare om säljaren inte har F-skatt. Då inträder skyldighet att betala sociala avgifter som om personen var anställd av dig. Men du behöver inte beräkna och betala arbetsgivaravgifter på inköp av tjänster från frilansande privatpersoner utanför EU. Även för frilansare inom EU slipper man normalt betala arbetsgivaravgifter även om det är en luddig gråzon. Det man kan luta sig mot för att slippa betala sociala avgifter när man köper av privatpersoner utanför Sverige är att fokusera på om säljaren har fast driftställe i Sverige eller inte.
Fast driftställe får man om man har ett kontor i Sverige, en säljare som är verksam här minst 3 månader och kontinuerligt återkommer eller att man har en representant i Sverige som är i Sverige i minst ett halvår. Utländska frilansare får i princip aldrig fast driftställe i Sverige. Därmed kan man inte vara skyldig att betala arbetsgivaravgifter.
Så här bokför du inköp av frilansare utanför EU:
Inköp av tjänst från frilansare utanför EU
Är inköpet från ett företag baserat utanför EU blir det import av tjänst. Det enda du behöver ändra jämfört med inköp inom EU är kostnadskontot 4535 som nu istället blir 4531 för inköp utanför EU.
Om du köpt via privat kreditkort eller paypal kan du bokföra mot 2018, har du överfört pengarna från ditt företagskonto blir det istället 1930 på sista raden.
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Inköp av tjänster från ej EU-land | 4531 | 1000 | |||
Utgående moms omvänd skattskyldighet | 2614 | 250 | |||
Ingående moms utland (fik) | 2645 | 250 | |||
Egen insättning | 2018 | 1000 |
Så här fyller du i momsrapporten för import av tjänst utanför EU
Från säljare inom EU:
Inköp av tjänst från frilansare i EU-land
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Inköp av tjänster från annat EU-land | 4535 | 1000 | |||
Utgående moms omvänd skattskyldighet | 2614 | 250 | |||
Ingående moms utland (fik) | 2645 | 250 | |||
Egen insättning | 2018 | 1000 |
Du kan också använda 4046 (Speedledger), 4535 (BAS).
I Promikbook måste du använda BAS-kontot 4535 för att momsrapporten ska bli rätt.
Visma använder 4646.
I Zervant kan du använda vilket konto du vill så länge du väljer Typ: "Tjänster från EU-land", då fylls kostnaden i ruta 21 och beräknad moms i 30/48.
Momskod: 210/212 (Speedledger)
Fyll i momsrapporten så här (inköp av tjänst i EU)
Andra inlägg
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
- Prisbasbeloppet (PBB) för 2024
- Periodisk sammanställning för kvartal 4
- Hur länge kan man vänta med att bokföra intäkter som ej kommit till företagskontot?
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.