Hur bokförs inköp av Antivirusprogram?
Bokföra prenumeration av Antivirusprogram. Hur konterar man kostnaden för ett antivirusprogram? Hur bokförs avgiften för anti-virus programvaror? Hur bokas kostnaden för brandväggen?
Kontering av prenumeration på Antivirusprogram
Bokföring av antivirusprogram och VPN-tjänster görs i första hand på BAS-konto 5420 (programvaror), detta gäller både för prenumeration och inköp av offline-program i ett fysiskt paket.
Ett annat alternativ är att kontera kostnaden för onlinebaserade antivirussystem på 6540 (IT-tjänster). Du kan också skapa ett helt eget konto bara för kostnader relaterade till antivirus, brandvägg, VPN, bot-skydd, spamskydd etc. på t.ex. 6541 IT-säkerhet. Det rekommenderade kontot att använda för inköp av antivirusprogram är 5420 därför använder jag detta som exempel:
Kontering av Antivirusprogram/VPN
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Datorprogram | 5420 | 400 | |||
Ingående moms | 2641 | 100 | |||
Företagskonto | 1930 | 500 |
Vill du se andra typer av konteringsexempel?
Antivirusprogram från företag inom EU
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Inköp tjänst inom EU | 4535 | 1000 | |||
Utgående moms omvänd skattskyldighet | 2614 | 250 | |||
Ingående moms | 2645 | 250 | |||
Företagskonto | 1930 | 1000 |
Även andra konton används t.ex. 4046 i Speedledger med momskod 210, i Promikbook ska du använda BAS-kontot 4535 för att momsdeklarationen ska fyllas i på rätt sätt. Visma använder 4646. I Zervant väljer du valfritt lämpligt konto men var noga att ange Typ: "Tjänster från EU-land".
Fyll i momsdeklarationen så här (inköp av tjänst från EU-företag)
Här har du en guide för moms inom EU
Antivirusprogram från företag utanför EU
Ofta säljs denna typ av programvaror från länder utanför EU t.ex. USA, Israel och Ryssland och inköpet görs inte sällan med ett VISA-kort eller PayPal eller motsvarande.
Är inköpet från gjort från ett företag som är baserat utanför EU blir det import av tjänst. Enligt nya EU-reglerna för digitala tjänster ska denna typ av inköp nu faktureras med svensk moms om du köper det som privatperson och sedan använder i din enskilda firma.
Köper du in som företag ska säljaren fakturera utan moms och du ska beräkna moms på inköpet själv (omvänd skattskyldighet). Så här blir bokföringen i normalfallet vid inköp av programvaror från land utanför EU:s momsområde:
Beskrivning | Konto | Debet | Kredit | ||
Inköp av tjänster från land utanför EU | 4531 | 1000 | |||
Utgående moms omvänd skattskyldighet | 2614 | 250 | |||
Ingående moms | 2645 | 250 | |||
Egen insättning | 2018 | 1000 |
Använder du konto 5420 vid inköp av dataprogram från företag utanför EU är det inte säkert att momsdeklarationen blir korrekt ifylld i ditt program, säkrast är att använda 4531. Har du momskoder kan du använda 5420 och sedan styra med momskoden att det är inköp utanför EU.
Så här fyller du i momsrapporten för import av tjänst utanför EU
Andra inlägg
- 2025 ändras SNI-koderna
- Förenklat årsbokslut - Nu kan du registrera!
- Bokföra Suno Udio Elevenlabs
- Från 1 juli 2024 slipper du spara kvitton och fakturor i pappersform
- Valresultat 2024 för EU-valet
- OBS! Skattejätten Avalara slutar tvärt hjälpa säljare på Amazon
- Momsdeklaration 13 maj
- Bokföra försäkring
- Brytpunkt statlig skatt 2024
- Viktigt 12:e februari
OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.