Stäng




Destinationsprincipen för moms



Destinationsprincipen. Vad innebär destinationsprincipen för moms? Vilka konsekvenser får destinationsprincipen för småföretag? Hur bokför man handel som påverkas av destinationsprincipen? Vad är destinationsprincipen inom EU? Vad händer med momssystemet 2021? 

Definition av destinationsprincipen

Kort svar: Destinationsprincipen medför att du fakturerar med momsen i kundens land istället för svensk moms. Om du som svenskt företag säljer en PDF med information till en kund i Spanien ska du alltså fakturera med spansk moms istället för svensk.

Ett annat sätt att beskriva det på är att momsen tillfaller Skatteverket i det land där tjänsten eller varan konsumeras. Detta leder i sin tur ibland till svårigheter att avgöra i vilket land något ska anses vara omsatt (konsumerat).

Detta system ska snart omfatta alla varor och tjänster som säljs inom EU, inte bara elektroniska tjänster. Preliminärt införande är år 2021.

Konsekvenser av destinationsprincipen

Detta kräver givetvis också en momsregistrering i kundlandet för att kunna redovisa och betala in den spanska momsen. Det blir då 28 länder, eller snart 27 utan UK, olika momsregistreringar och 27 st momsdeklarationer (troligen) minst varje kvartal. Svårast blir nog Bulgariens momsdeklaration som använder kyrilliska alfabetet. Ganska omständigt eller hur? Inte enligt EU. Detta system ska enligt dem spara massor av miljoner och tid åt företagen och allt ska bli smidigare och bättre.

Yeah right! Tror ni på tomten också?

EU:s lösning för att "förenkla" detta är en s.k. MOSS-tjänst där man redovisar alla olika EU-länders moms man samlat in under en period och sedan betalas detta in till svenska Skatteverket som distribuerar detta till övriga länders Skatteverk. Detta system används redan för elektroniska tjänster. Det låter väl smidigt, men det blir väldigt krångligt att bokföra detta. En mer realistisk lösning är att använda externa tjänster som Octobat eller Quaderno.

Du behöver 27 olika intäktskonton, ett för varje land du kan få kunder ifrån, och ca 3 gånger detta antal momskonton, ett för varje momssats i varje land, som ska tömmas och stämmas av varje gång momsen redovisas. Dessutom ska detta helst gå att koppla i ditt bokföringsprogram till den speciella momsdeklarationen för MOSS-systemet. Alternativt har man ett bokföringsprogram med momskoder och då måste alla dessa ca 80 momskoder läggas in, kodas rätt, kopplas och uppdateras i bokföringsprogrammet. Stalltipset är att du kommer få hantera detta manuellt.

Tycker du att det verkar svårt och krångligt med momsen när du säljer till andra länder? Ja, det är det! Om du ska hantera detta själv idag så har du skaffat dig ett par extra heltidsjobb utöver att sköta ditt företag. Men nu finns det äntligen en lösning på denna byråkratiska mardröm. Läs mer här.

Resten av världen går också mot destinationssystemet för moms vilket innebär att får du en kund från Australien måste du skynda dig att registrera dig för moms där, och sedan löpande redovisa momsdeklarationer för det landet. Säljer du tjänster som gör att du kan få kunder från hela världen, t.ex. programmering, då måste du i praktiken momsregistrera dig i förväg i alla världens länder och fylla i momsdeklarationer för alla dessa länder. Det är naturligtvis omöjligt i praktiken för en småföretagare, men inga politiker verkar bry sig om detta..

Jag kan av egen erfarenhet säga att det är ett riktigt hästjobb att hantera momsen för bara de nordiska länderna på ett huvudkontor i Stockholm, med nuvarande regelverk och uppdateringar av momssatser och momsregler. Med det nya systemet så måste du för att vara "compliant" som det heter i förväg anpassa system och rutiner för att hantera alla världens momssatser! 

Det blir tufft även för ett medelstort multinationellt företag. Övermänskligt för ett småföretag.

Utförlig förklaring av destinationsprincipen

Precis som man kan lista ut på namnet har principen något att göra med destinationen. Eftersom det handlar om moms så är det alltså något som ska hända med momsen på destinationsplatsen. Men vad är det som händer?

Destinationsprincipen för moms innebär att momsen ska momsas hos köparen/kunden, inte av säljaren. När du går till ICA och handlar så betalar du ett pris som innehåller 6% moms för en bok och 12% moms på livsmedel och 25% moms på snusdosan. Det är ICA som lägger på den momsen och samlar in den, sedan skickar ICA vidare momsen till Skatteverket. Så länge som ICA-affären och kunden är i samma land t.ex. Sverige så är allt lugnt. ICA lägger på svensk moms till den svenska kunden.

Men har du ett annat typ av företag som säljer internationellt blir det problem med destinationsprincipen. Antag att du säljer översättningar mellan Engelska-Svenska. Då kan du givetvis få en order från en kund var som helst i världen som vill översätta en engelsk text till svenska. Det kan vara en webbplats som vill expandera och översätter webbplatsen och mallarna till de nordiska språken också. Som exempel kan man ta det ryska företaget Space X-Chimp som säljer bl. a. Wordpress-mallar för webbplatser. Dom har t.ex. en asgrym mall som heter Author's Notepad som du kan ladda ner här. Den finns redan på engelska, tyska osv men nu vill stödja de nordiska språken också. Om dom då anlitar ditt svenska företag för att göra översättningarna så blir det väldigt jobbigt i din bokföring. Då måste du som svenskt företag enligt destinationsprincipen sälja tjänsterna inklusive 16,67% rysk moms på digital tjänst eller 20% om det räknas som vanlig tjänst. Då måste du på något sätt och på något språk försöka kontrollera vilken momssats som gäller för detta i Ryssland. Så råkar du få in en kund från ett annat land så måste du alltså skynda dig att momsregistrera dig i kundens land och läsa in dig på hela momssystemet i det landet innan du fakturerar och ta reda på vilken momssats just din tjänst har i det landet. Orimligt? Inte enligt politikerna. Att du måste lära dig ryska för att läsa in dig på momsreglerna i Ryssland är det ingen som tänkt på tydligen.

Destinationsprincipen ska införas över hela världen och först ut är EU som älskar att maximera byråkratin för företagen. Ryssland har redan svarat med att tjuvstarta destinationsprincipen även för B2B-transaktioner redan nu 2019. Säljer du som företag en digital tjänst till ett företag i Ryssland måste du alltså momsregistrera dig i Ryssland(!) och fakturera enligt DESTINATIONSPRINCIPEN redan nu!

Vad är Ursprungsprincipen för moms?

Ursprungsprincipen är den ursprungliga principen för moms men namnet syftar egentligen på att det är ursprungslandet som styr moms och momssats. Momssatsen styrs alltså av var du har ditt fasta driftställe från ett momsperspektiv. Säljer du som svenskt företag en tjänst till en fransk privatperson fakturerar du med svensk moms eftersom säljarens ursprungsland är Sverige. Detta gör att oavsett vilket land kunden befinner sig så säljer du alltid med svensk moms och svenska fakturaregler. Mycket enklare än att lära sig hela världens momssystem och momssatser, men orättvist för en svensk företagare som måste fakturera med 25% moms medan en säljare på Guernsey, som saknar momssystem, fakturerar utan moms och kan hålla mycket lägre pris.

Överkurs

Destinationsprincipen var egentligen grundtanken för moms redan sedan 60-talet, men av förklarliga skäl, som förklarats tidigare i artikeln, blev det för komplicerat för företagen att sälja med den momssats som gäller där något konsumeras (omsätts). Därför blev det en blandning mellan systemen. Företagen kunde sälja med sitt eget lands moms eller om man sålde till ett företag fakturering enligt omvänd skattskyldighet, vilket alltså redan är destinationsprincipen, fast med den skillnaden att köparen själv redovisar momsen eftersom den är mer insatt i momssystemet i det land där det är registrerat.

Destinationsprincipen för moms och dess historia.

Men nu blir det alltså destinationsprincipen-all-in och säljaren ska fakturera med köparens-lands-moms redan från början så att köparen redan får en färdig faktura med sitt lands moms på. Perfekt i teorin men förödande i praktiken eftersom det blir en exponentiell ökning av administrationen för att bokföra och fakturera detta. Det enda som kan rädda småföretagen är att fakturera via ett factoringbolag som är momsregistrerad i alla separata juridiska regioner som finns i Universum.

Den finansiella risken är hög för ett sådant factoringföretag att hantera alla typer av tjänsteförsäljningar och varuförsäljningar med de fel som ofta uppkommer med felaktig momshantering, feltolkade momsregler, missförstånd, ändringar av momsregler och retroaktiva momsändringar som ger rejäla finansiella slagsidor (tänk problemen i tryckeribranschen här i Sverige) och svårigheterna att fakturera med rätt moms för alla tänkbara försäljningar globalt. Dessa factoringbolag måste alltså lägga på en rejäl riskpremie på sina priser för att gardera sig mot skattesmällar. Tänk en så enkel sak som att fakturera paintball inrikes, där hade t.o.m. Skatteverket och Skatterättsnämnden tolkat lagen fel och fick rätta sig efter domslut. Att vara ett företag som ska vara expert på alla försäljningstyper som finns i alla länder är en uppgift som bara de allra största globala revisionsfirmorna skulle kunna axla. Det blir alltså oligopol på fakturering mellan länderna och priser därefter.

Vilken småföretagare ska kunna betala för denna tjänst och vem ska kunna sköta bokföringen själv?

Någon som har ett mirakel i fickan som lösning på detta problem?

 

 

25 Jan 2019


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.



MOMS-SKATT-BOKFÖRING



Sök på Momsens:


Här hittar du det mesta om bokföring, moms och skatter för dig som är småföretagare med enskild firma!


Hittar du inte svaret på din fråga?
Använd detta kontaktformulär
(ställ inte frågor i kommentarerna under artiklarna eftersom FB-plugin inte skickar notiser när nya frågor/kommentarer om bokföring och moms postas. Det är bara de som är inne på den specifika sidan som ser när någon ny bokföringsfråga skrivs in)



Momslathunden är en app till din mobil som gör bokföring och momsdeklarationerna busenkla. Bild på huvudmenyn från Moms-lathunden.

Ladda ner momslathunden för iPhone och iPad.
Ladda ner iPhone/iPad versionen

Ladda ner Momslathunden för Android-enheter.

Ladda hem Android-versionen


Momsens.se hjälper företagare med bokföring, MOMS och skatter.


Ekonomi Länkar


Gratis Excel Mallar


Övriga Länkar


ekonomibloggar.nu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ge en gåva och donera en slant till momsens.se så att vi kan fortsätta hjälpa småföretagare och frilansare med bokföring, moms och skatter.



Ändra setup


Sekretesspolicy för Momsens.se