Stäng




Så här ansöker du om omsättningsstöd



Omsättningsstöd. Går det söka Coronastödet för enskilda firmor nu? När öppnar ansökan för omsättningsstödet? När är sista dag för att söka bidraget till enskilda firmor p.g.a. covid-19? Hur ska man ändra bokföringen i ansökan för omsättningsstöd? Hur ska intäkterna periodiseras vid ansökan om coronastöd? Hur ansöker jag för att få omsättningsstödet?

Nu (2 mars kl 09:00) kan du söka omsättningsstöd även för perioderna:

  • Augusti–oktober 2020 (75% av Δoms.)
  • (Krav oms.<60% av 2019)

 

  • November–december 2020 (90% av Δoms.)
  • (Krav oms.<70% av 2019)

 

  • Januari–februari 2021 (90% av Δoms.)
  • (Krav oms.<70% av 2020)

 

Max 168K/företag.

Stödet kan sökas fram till 30 april 2021.

Nu är Boverkets ansökningstjänst för omsättningsstödet öppen för enskilda firmor!

Omsättningsstöd för enskilda firmor - så här ser ansökningen ut

Idag 10 november 2020 öppnade Boverkets tjänst för att söka omsättningsstödet till enskilda näringsidkare.

Läs en kommentar och analys av omsättningsstödet till småföretagare här

Vilka länsstyrelser handlägger stödet?

  • Länsstyrelsen i Stockholms län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i StockholmsUppsalasSödermanlandsGotlands eller Västmanlands län.
  • Länsstyrelsen i Östergötlands län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i ÖstergötlandsJönköpings eller Kalmar län.
  • Länsstyrelsen i Skåne län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i KronobergsBlekinge eller Skåne län.
  • Länsstyrelsen i Västra Götalands län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i Hallands eller Västra Götalands län,
  • Länsstyrelsen i Dalarnas län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i VärmlandsÖrebroDalarnas eller Gävleborgs län.
  • Länsstyrelsen i Västernorrlands län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i Jämtlands eller Västernorrlands län.
  • Länsstyrelsen i Norrbottens län om den enskilda näringsidkaren vid ansökningstillfället är folkbokförd i Västerbottens eller Norrbottens län.

Vilka bilagor måste skickas in?

Obligatoriska bilagor

Utdrag ur bokföringen för det räkenskapsår som avslutats den 31 december 2019. Exempel på utdrag ur bokföringen är Resultaträkning och Huvudbok.

Kompletteringar t.ex. Huvudbok med markeringar av hur intäkterna flyttats (periodiserats) mellan stödperioderna. Fakturakopior (stickprov) för verifikationer. 

Handlingar som ska bifogas i vissa fall

Beslut, utbetalningsbesked eller liknande handling som avser ersättning eller annat statligt stöd för sådan förlorad omsättning som detta stöd beräknas på.

Ovanstående bilagor får bifogas till ansökan digitalt av den som ansöker via e-tjänsten.

Ansök om omsättningsstödet här

Hur ser ansökningsprocessen ut?

I början ska du ange lite grunduppgifter, adresser och sånt. Ansökan ska ha kommit in till Länsstyrelsen via Boverket senast den 31 januari 2021.

Ansökan om omsättningsstödet hos Boverket

Du kan välja flera olika utbetalningsalternativ.

Utbetalningsalternativ för coronastödet till enskilda firmor

Sedan måste du bifoga lite bokföringsinformation. Processen är enklare och smidigare än förväntat och myndigheterna verkar ha tagit till sig lite av kritiken mot de tidigare stöden som dessutom inte ens gick att söka för enskilda firmor. DOCK så måste intäkterna periodiseras som om varje period var ett avslutat räkenskapsår. Idiotiskt!

Hur ska du redovisa bokföringen vid ansökan?

Du ska behandla varje månad som ett avslutat år. En rimligare formulering hade varit "varje stödperiod som ett avslutat år". Det betyder att fakturerade men ej ännu betalda fakturor ska räknas med och läggas in i aktuell stöd-period. Det framgår av denna text i förordningen:

"En intäkt ska anses hänförlig till den månad som den hade ansetts belöpa sig på om varje kalendermånad hade utgjort ett separat räkenskapsår för den enskilda näringsidkaren, med tillämpning av de redovisningsprinciper som den enskilda näringsidkaren tillämpat för det räkenskapsår som avslutats den 31 december 2019."

Detta är ett skolboksexempel på onödig byråkrati. För de flesta blir det bara en förskjutning på en månad i verklig intäkt vs inbetalning. Den bokföringsteoretiska intäkten inträffar i april och den verkliga betalningen kommer in i maj, 30 dagar efter faktureringsdatumet. Då är intäkten bokförd i maj enligt Kontantmetoden. MEN nu måste du alltså flytta den intäkten till april i ansökan. Du kan alltså inte redovisa din omsättning enligt den siffra som står i din resultaträkning, trots att detta vore det mest rimliga och korrekta. Nästa period får då mindre intäkter men plus det som ska räknas med från näst nästa period. Det blir bara en förskjutning i flera led som i praktiken innebär bokföring enligt FAKTURERINGSMETODEN trots att man bokför enligt KONTANTMETODEN.

Man blir så trött på detta ständiga myndighetsvansinne!

Det är GLASKLART att ingen som varit involverad i utformningen av stödet ens kommit i närheten av en enskild firma. Framförallt förstår man inte hur bokföringen går till i praktiken med kontantmetoden. Inkompetensen lyser lika starkt som en kvasar från Näringsdepartementet ut över hela Sverige.

Det är så sorgligt att man inte kan tänka till inom myndigheterna och inom politiken och fokusera på enkelhet, smidighet och att i varje läge fundera:

Är detta exempel på onödig byråkrati som inte skapar värde?

Varje myndighetsanställd bör stätta upp en gul post-it lapp på skärmen med obligatorisk text: Innebär detta onödig byråkrati? Då skulle man kunna komma till rätta med den exponentiella tillväxten av byråkrati och "plana ut kurvan" som det heter numera.

Massor med extra onödigt jobb att flytta intäkter mellan perioder istället för att bara gå rakt av på det som är bokfört i varje period ENLIGT KONTANTMETODEN. Bokför man enligt Kontantmetoden så är det ju den metoden man använder för sin bokföring och resultatrapporter och bokförd omsättning redovisas enligt Kontantmetoden. Då ska man väl enligt all rimlig logik också söka stödet ENLIGT DEN OMSÄTTNING SOM ÄR BOKFÖRD enligt den metod man bokför med!

Det är faktiskt olagligt att blanda Faktureringsmetoden och Kontantmetoden, men vid årsskifte och vid sök av coronastödet är det precis det man måste göra..

Det är lika ologiskt och idiotiskt att vid varje årsskifte hålla på och bokföra in det som är utfakturerat men inte betalt. Det jämnar ut sig sett över flera år (precis som Schablonavdraget) och skapar bara ONÖDIG BYRÅKRATI.

Det blir heller inte mer rättvisande om man under hela året bokför enligt betalningstidpunkt och sedan plötsligt ska bokföra enligt fakturadatum, det ger en förvrängd bild inte en korrekt bild.

Man blir så trött på att myndigheterna inte förstår, och inte frågar någon som förstår, utan bara kör på och bygger på mer och mer idioti på alla områden. Det är tragiskt att man är tvungna att krångla till det på detta sätt. Det får inte vara förbjudet att förenkla för företagen, men idag verkar det som man går den extra milen inom myndigheterna för att alltid, i alla lägen, vid varje given stund, se till att införa onödigt krångel. Är det för att man inte tänker till eller är det för att man är onda? 

Från och med nu måste det stiftas en ny grundlag som kräver att myndigheterna måste agera och tänka som schackspelare, vad får detta beslut för konsekvenser 6 drag framåt? Om periodiseringen av intäkter inte spelar någon roll sett över 6 drag/perioder ska man då ändå slösa företagens och myndighetens tid med att göra massor av onödiga justeringar av intäkter som ändå jämnar ut sig sett över flera perioder?

DET FÅR VARA SLUT PÅ ONÖDIG BYRÅKRATI NU!

Tillsätt ombedebart en förenklingsminister som enbart jobbar med att svinga samurajsvärdet och kapa bort all onödig byråkrati som inte har något syfte, eller som bara skapar mer problem och mer kostnader utan att tillföra något värde.

Problemet är att ingen inom myndigheterna vågar ifrågasätta befintilga rutiner och varför man gör något på ett visst sätt. Därför får idiotiska formulär och rutiner vara kvar och byggs hela tiden på med ännu mer onödig och idiotisk problematik, vilket resulterar i att det i många fall inte är värt besväret att driva företag längre.

  • Tillsätt en förenklingsminister
  • Remisser måste även gå ut till praktiker som jobbar i verkligheten, som förstår och kan förklara hur effekten blir ute hos företagarna framför deras datorskärm, i deras bokföringsprogram eller i deras verkstad. Att bara ta in svar från teoretiker om hur saker och ting slår teoretiskt är liten tröst för de som drabbas av (de helt oförutsägbara?) effekterna i verkligheten. Frågar man folk som vet så slipper regeringen bli överraskad hela tiden.

 

Så här ansöker du om stöd på grund av minskad omsättning hos Boverket

Testa en Demoversion av omsättningsstödet här

Detta är helt anonymt och du kan inte skicka in något via den här versionen. Det är bara en demoversion för att du ska kunna se hur ansökningsprocessen för omsättningsstödet ser ut så att du kan förbereda dig innan du loggar in på riktigt med bank-id.

Läs även:

Så här bokför du Corona-stödet för minskad omsättning

10 Nov 2020


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.