Stäng




Omvänd moms 1 april 2021 på elektronik



Omvänd betalningsskyldighet. När blir det omvänd moms på datorer och mobiler? Vilket datum träder omvänd skattskyldighet i kraft för mobiler? Vilka varor omfattas av nya reglerna om omvänd moms? Vilka tjänster berörs av omvänd skatteplikt?

Det kommer bli omvänd skattskyldighet på alla apparater med en mobiltelefonifunktion, handdatorer, bärbara datorer, integrerade kretsanordningar, pekdatorer, läsplattor inkl. bokläsare för digitala böcker och spelkonsoler.

Längre ner i artikeln kommer jag visa en revolutionerande lösning (3) som helt eliminerar momsbedrägerierna inom Sverige och EU. Den är lika enkel som genial och därför har byråkraterna inte upptäckt den lösningen. Den är helt enkelt för enkel för att en byråkrat ska kunna komma på den. Lite som Asgard i Star Gate som måste ta hjälp av den lätt imbecille Jack O'Neill för att hitta lösningar som dom inte kan se för att de tänker för avancerat och krångligt..

Varför införs omvänd betalningsskyldighet?

Syftet med reformen är att komma åt de momsbedrägerier som beror på att EU:s momssystem i grunden är felkonstruerat och behöver ständiga lagningar och ad-hoc lösningar för att överhuvudet taget fungera.

Det har många luckor som gör att bedrägerier och momskaruseller frodas. Men det är fel att använda termen fungera i samma mening som EU:s momssystem, för det kan inte fungera. Det stod klart redan från lanseringen.

Den omvända skattskyldigheten har redan införts på liknande varor i Tjeckien, Danmark, Tyskland, Grekland, Spanien, Frankrike, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Österrike, Rumänien, Slovakien och Storbritannien. Så det är inget unikt för svenska företag att ännu en gång drabbas av EU:s felkonstruerade momssystem. Detta vansinne drabbar företagandet i hela Europeiska Byråkratiska Unionen (även kallat Nya Sovjetunionen av oss småföretagare).

Stor risk att den omvända momsen inte löser problemet

Denna åtgärd kommer dock inte lösa problemet med ”missing traders” som orsakar de flesta, de största och de egentliga momsbedrägerierna. Detta eftersom så länge det finns andra varor och tjänster som måste säljas med moms till andra företag, så är det bara att hoppa vidare till nästa typ av transaktion. Så det är lite av ett spel för galleriet för att man idag inte vill lösa roten till samhällsproblemen utan bara göra nödutryckningar och lindra symptomen från de underliggande större problemen. Stoppa huvudet i sanden, begrav problemen i utredningar, hitta på låtsasåtgärder för att få 2% till i nästa opinionsundersökning och hoppas att problemen försvinner av sig själva. Inte en långsiktigt hållbar strategi idag när vi pratar så mycket om det hållbara samhället.

Dessutom går allt mer av denna typ av momsbedrägerier över till helt digitala processer. Digitaliseringen går minst lika snabbt i den kriminella världen som i det Corona-drabbade samhället. Att belägga vissa fysiska varor med omvänd betalningsskyldighet hjälper inte om momskarusellen är helt digital och inte baseras på verkliga varor utan bara falska fakturor.

Många remissinstanser är negativa

Den främsta kritiken från remissinstanserna handlar t.ex. om att man inte beskrivit hur bedrägerierna egentligen går till, att det saknas uträkningar som visar hur skattebortfallet beräknats, att remisstiden på 7v var för kort, att det finns allvarliga brister i konsekvensanalysen, nyttan överväger inte kostnaderna samhällsekonomiskt, onödigt att stressa igenom detta nu när EU snart (2021/22?) går över till destinationsprincipen för moms (fakturering med momsen i kundens land) och risken för att den nya lagen inte är ett effektivt sätt att komma åt momsbedrägerierna.

När ska du fakturera med omvänd moms?

  • Vid försäljning av de varor och tjänster, främst elektronik, som jag går igenom längre ned i artikeln

 

  • Försäljning upp till 100K görs MED MOMS, över 100K utan moms enligt omvänd skattskyldighet, som numera egentligen ska heta omvänd betalningsskyldighet. Andra varor på en faktura som ej omfattas ska ej räknas in i tröskelvärdet.

 

  • Detta gäller bara B2B, alltså försäljning mellan företag som är momsregistrerade. Är köparen momsbefriad ska du ändå fakturera med moms, eftersom den som inte är momsregistrerad inte kan beräkna och redovisa någon moms utan behandlas som en privatkund. För er som har momsfri verksamhet och gör större inköp av t.ex. mobiltelefoner så behöver ni inte springa och momsregistrera er bara på grund av detta inköp.

Syftet med den nya omvända momsen är att stoppa bedrägerierna

Detta eftersom momsbedrägerierna ökar med varor som är lätta att omsätta i flera led och i cirkeltransaktioner, så kallade momskaruseller. Bedragarna försöker omsätta så mycket som möjligt så snabbt som möjligt för att mjölka Skatteverket på utbetalningar av ingående moms.

Ett exempel på hur det kan gå till med momsbedrägerierna

Eftersom lagförslaget saknade analys och beskrivning av hur bedrägerierna egentligen går till finns det risk att de inblandade inte fullt förstår vad det egentligen handlar om. Då är det svårt att vidta rätt åtgärder och ännu svårare att lösa problemet med en ny lag. Därför ska jag ge ett konkret exempel här.

Företag A säljer en massa mobiler till ett annat företag B som då drar av den ingående momsen på inköpet (får momsbeloppet utbetalt av Skatteverket).

Sedan säljer man vidare de lättsålda varorna till ett företag i annat EU-land (t.ex. Bulgarien) utan att fakturera moms, enligt reglerna för omvänd skattskyldighet vid försäljning till företag i annat EU-land.

Företag A köper sedan tillbaka varorna från det bulgariska företaget (utan moms) och börjar om försäljningskarusellen med ny försäljning av samma varor till B.

Företag A redovisar moms per helår och försvinner spårlöst innan det är dags att betala in den utgående momsen. Detta är en så kallad ”missing trader” där styrelsen består t.ex. av hemlösa bulgarer utan tillgångar, som tackat ja till uppdraget mot en flaska vodka. Eftersom Sverige är med i EU är det fritt fram för andra EU-medborgare att sätta sig i en styrelse i svenskt företag.

Eller ett gäng nyanlända sosse-importer med hög potential till permanent bidragsberoende, som just fått Sverigepaketet av Skatteverket med 8 extra personnummer så att de kan tanka bidrag så effektivt som möjligt, och blir tvungna att rösta på Bidragsdemokraterna för att upprätthålla sin Lyxfällan-livsstil, sponsrad av MP+S+V, på bekostnad av de som finansierar systemet. Med ett fake-personnr, alltså ett riktigt nr men som det inte finns någon riktig person bakom bara ett påhittat namn som fått persnr för att man ”tappat passet när man gick över Öresundsbron”, är det lätt att ställa ut fakturor från en enskild firma som inte finns på riktigt, bara på papperet.

De lite mer sofistikerade bedragarna ställer ut fakturor där man anger ett annat skötsamt företags momsnr som avsändare, dvs alla spår av missing trader företaget går till ett riktigt företag som förvånade får ta emot räkningen för utebliven momsinbetalning. I Sverige är det svårare att begå momsbedrägerier för att man är personligt ansvarig och Skatteverket kan kräva in utebliven betalning genom att beslagta personens bil. Men när man delar ut 8 extra personnr till sosse-importer, för att det inte tas fingeravtryck och foto på alla som kommer in i landet så att det går identifiera vem som är vem, så finns det 8 extra låtsaspersoner som bara finns på papperet som det inte går att få tag på. Dessa 8 fake-personer kan starta 8 företag i olika momskaruseller och samtidigt tanka fett med bidrag parallellt. Massimmigrationen och de öppna gränserna utan kontroller lämnar öppet mål för dessa bedrägerier. Men eftersom det är rasism att peka på detta har ingen gjort något åt problemet i tid.

Företag B redovisar moms så ofta som möjlig (per månad) och får igen momspengar om och om igen, men betalar aldrig in någon moms till Skatteverket eftersom all försäljning görs utan moms till företag i annat EU-land.

EU:s momssystem är felkonstruerat i grunden och kan inte fungera. Detta har alla inblandade vetat sedan dag ett, men man gick ändå vidare med en politisk kompromiss, dvs separata nationalstater med separata moms- och skattesystem som verkar på en så kallad gemensam inre marknad utan gränser och tullkontroller. Detta i kombination med Maastrichtfördraget (övergången från handelsavtal till politisk union och byråkratisk mardröm) lämnade därmed öppet mål för kriminella och karriärpolitiker att härja fritt i Europa utan risk att ställas till svars eller få något straff. Mer om detta längre ner i artikeln.

Vilka varor omfattas av omvänd betalningsskyldighet?

Det kommer bli omvänd skattskyldighet på:

 

  • Mobiltelefoner inkl. smartwatch

(ej walkie-talkies, laddare eller mobilskal)

 

  • Alla apparater med en mobiltelefonifunktion

(t.ex. hjälmar)

 

  • Bärbara datorer Datorskärmar, tangentbord eller andra tillbehör som säljs separat omfattas inte (vilket är ett stort problem eftersom dessa inte föråldras i samma takt och kan snurra runt i momskaruseller i flera år utan att behöva bytas ut, kan ni gissa vilka tekniska prylar momsbedrägeriet kommer hoppa vidare till?).

 

  • Kretskort (Integrerade kretsanordningar) 

(KN-nr 8542 31 90 i bilaga 1 - tulltaxan )

Elektroniska integrerade kretsar; Processorer och styrenheter (även kombinerade med minnen), omformare, logikkretsar, förstärkare, ur- och tidsinställningskretsar eller andra kretsar.

Den omvända momsskyldigheten omfattar endast integrerade kretsanordningar när de inte har integrerats i slutanvändningsprodukter. Det innebär att bara IC-kretsar som säljs separat omfattas, men inte de som har integrerats i andra komponenter, t.ex. moderkort, grafikkort, ljudkort eller USB-minnen (vilket gör att bedrägerierna så klart omedelbart hoppar vidare till dessa grejer). Hur blir det med RAM-minnen?

 

  • Handdatorer och Pekdatorer

Inkl. läsplattor och bokläsare för digitala böcker.

Med andra ord portabla platta datorer med tryckkänslig skärm, där användaren styr funktionerna genom att peka, nudda, trycka eller dra med fingrarna på skärmen. Pekdatorer har normalt inte lösa delar så som mus eller fysiskt tangentbord.

 

  • Spelkonsoler

(ej enarmade banditer/Arcade-system och liknande som aktiveras genom betalning)

Med spelkonsoler menar man en viss typ av dator som är speciellt anpassad för datorspel och vars huvudsakliga funktion är att spela spel på. Spelkonsoler omfattar även bärbara spelkonsoler med batteridrift och inbyggd skärm (t.ex. Nintendo Switch, 3DS, Playstation Vita, Gameboy, DS, PSP). Spelkonsoler omfattar inte apparater eller maskiner som aktiveras med mynt, sedlar, bankkort, spelmarker eller liknande betalningsmedel. Spelkonsoler omfattar inte heller stationära speldatorer.

Lagrådsremissen - Omvänd skattskyldighet vid omsättning av vissa varor

Omvänd moms

Formellt heter det numera omvänd betalningsskyldighet men kallades tidigare för omvänd skattskyldighet (denna term förekommer ofta i officiella texter fortfarande). Man menar dock samma sak med alla termerna. På engelska heter det reverse charge.

Som du säkert redan vet är den normala metoden att säljaren lägger på moms till köparen. Vid omvänd moms är det istället köparen som beräknar och betalar in moms på inköpet.

Detta är tokigt på många olika sätt. För det första är det rimligare att säljaren har koll på vilken momssats som gäller för de varor och tjänster man säljer. Det blir en massa extra administration och krångel för köparen att kontrollera vilken momssats som gäller på alla lika inköp man gör. Att dessutom hantera den bakvända momshanteringen kräver mer resurser och anpassningar av bokföringsprogram och system som givetvis kostar pengar.

En beräkning från fPlus anger att staten (i teorin) får in 1 miljard men skapar 8 miljarder i extra kostnader för företagen. Samhällsekonomiskt vansinne med andra ord.

Det enda som kan lösa problematiken med momsen inom EU på riktigt med dagens system är införande av importmoms för varor som korsar en landsgräns, men det är politiskt självmord då det i praktiken innebär att den fria rörligheten för varor inom unionen upphör.

Den egentliga lösningen är alltså för länderna att återgå till nationalstater, alternativt en fullständig integration och harmonisering med samma moms och skattesystem i hela EU där länderna avsäger sig momshantering på nationell nivå, vilket aldrig kommer hända.

Lösning 1 - Återgång till nationalstater

(den enda realistiska lösningen)

Omöjligt att genomföra: För att det är politiskt självmord.

Detta löser EU-moms-problemet över en natt och omvänd skattskyldighet på allt fler varor och tjänster blir bara ett tragiskt minne från en tid då det politiska systemet totalhavererade i Europa. Importmoms måste betalas när varor förs över en landsgräns. Många ytterligare fördelar t.ex. rätt att sätta upp kalla krigets gränskontroller för att få ordning på smuggling och organiserad gränsöverskridande brottslighet. Möjlighet att snabbt och effektivt lösa nationella problem som nu är nästan omöjliga att åtgärda p.g.a EU:s byråkrati. Detta löser också det växande samhällsproblemet med att allt faller mellan stolarna i myndigheternas verksamhet utan möjlighet att åtgärda det, återigen på grund av EU:s byråkrati och juridik som förhindrar Sverige från att fungera smart och effektivt som det en gång gjorde. EU har skapat ett samhälle där ingen är ansvarig för någonting, ingen ställs till svars, ingen straffas och inga problem löses på riktigt. Nationalstaten är en överlägsen konstruktion för att skapa välstånd men motverkas effektivt av EU:s konstruktion. Framförallt betonar nationalstaten hur viktigt det är att de som lever i en geografiskt avgränsad yta behöver ha en stark och enhetlig gemensam kultur för att skapa trygghet och social stabilitet där människor litar på varandra. Multikultur = hög kriminalitet. Monokultur = låg kriminalitet (Finland, Island, Japan, Singapore, Sydkorea, Qatar, Taiwan, Oman och Sverige före 1994).

Lösning 2 - Fullständig centralisering och EU-integration

(Macron-lösningen)

Omöjligt att genomföra: För att det är politiskt självmord.

Europas förenta stater där nationalstaten helt omvandlats till att bli en undergiven delstat utan bestämmanderätt utom i väldigt lokala frågor. Gemensamt momssystem med en EU-moms och EU-momssatser som gäller inom hela EU.

EU måste ha ett gemensamt momssystem med en moms för hela EU. T.ex. om du säljer till Tyskland lägger du på, säg 20% EU-moms, och även när du säljer inrikes lägger du på 20% EU-moms. Nu har varje land separata momssystem samtidigt som man ingår i en tull union och gemensamt momsområde. Detta kan inte fungera och gör det inte heller. Lösningarna på problemet är tyvärr politiskt omöjliga att genomföra: Fullständig EU-integration eller fullständig separation. Politiska kompromisser mittemellan kommer inte kunna lösa problemen utan gör bara livet mer och mer surt för medborgarna och företagen i EU-länderna.

Sverige avsäger sig rätten att administrera eget momssystem och avsäger sig även rätten till momsintäkterna som istället för att gå till att finansiera den svenska välfärden skickas direkt till Bryssel för att försvinna i byråkrati och administration eller strösslas ut på polska och franska åkrar för att finansiera en överproduktion av jordbruksprodukter som sedan måste kasseras för att hålla uppe prisnivån. Gemensamt EU-försvar, gemensamt EU-skattesystem, okontrollerad tillväxt av nya skatter som ett enskilt land inte kan stoppa, majoritetsbeslut i EU istället för att varje land kan lägga in sitt veto, på sikt gemensamt EU-språk dvs franska eller tyska med andra ord gemensamt allting. EU blir ett stort land istället för en union av självstyrande stater.

Lösning 3 - B2B blir momsbefriat

Den enklaste och bästa lösningen är helt enkelt för enkel för att byråkrater, politiker och skattmasar ska kunna komma på den:

Gör transaktioner mellan företag momsbefriade!

Momsen är inte en kostnad mellan företag och därför är det bara onödigt att fakturera med moms mellan företag. Köparen drar ju bara av momsen och säljaren lägger bara på den men ingen går plus och ingen går minus. Det är bara onödig administration utan syfte. Moms ska bara läggas på till privatkunder (Definition: saknar momsnr). Vips så är problemet löst! Lika bra att sluta med detta trams med moms mellan företag för att maximera onödig byråkrati.

Deklarera alla försäljningar mellan företag som momsbefriade.

Redan idag fakturerar man utan moms till företag i andra länder. Gör på samma sätt inrikes istället för att krångla på med omvänd moms på fler och fler varor och tjänster.

  • Detta eliminerar möjligheten för en missing trader att smita från momsinbetalningen på utgående moms eftersom det inte finns någon moms att betala.

 

  • Inköpen för det köpande företaget är utan moms och därför finns det ingen ingående moms att begära tillbaka från Skatteverket.

Detta är alltså en enkel, smidig och perfekt lösning som helt eliminerar möjligheten till momsbedrägerier, men det skulle också dramatiskt minska den administrativa och byråkratiska bördan för företagen och det vill inte politiker och byråkrater - därför kan de inte komma fram till denna lösning för det går emot deras egenintresse att alltid och i alla lägen maximera byråkratin. Det ligger i byråkratins egenintresse att alltid öka byråkratin.

För att förhindra momsbedrägerier som går ut på att företag "bara säljer till företag" utan moms, även om det är en privatkund som är köpare, måste det köpande företaget kunna visa upp sin momsregistrering och det säljande företaget måste få detta mailat till sig innan fakturering och sedan spara detta med fakturan utan moms. Saknas köparens momsregistreringsbevis blir man skyldig att betala in moms på transaktionen eftersom köparen då anses vara privatperson. På detta sätt kan man inte sälja momsfritt till privatpersoner eftersom dessa inte kan visa upp någon momsregistrering. Det blir omöjligt att genomföra momsbedrägerier av den typ som orsakar de stora problemen idag. Detta med minimal byråkrati som dessutom kan digitaliseras och automatiseras via en tjänst hos Skatteverket där köpare och säljare kan verifiera sin momsstatus och få en kontrollkod som automatiskt kan bifogas som kommentar i bokföringsprogrammet för varje unik transaktion som görs utan moms. 

Lösning 4 - Basera dig utanför EU

Den tredje alternativa lösningen för enskilda och företag är att basera sig utanför EU. Det är alltså definitionen på moment 22. Det ser inte ljust ut för Europas ekonomi och företagande. Detta med omvänd skattskyldighet kommer sprida sig till allt fler varor och tjänster i takt med att momsbedrägeriet flyttar vidare till annan handel som ännu inte omfattas av omvänd skattskyldighet t.ex. moderkort, hårddiskar, ljudkort, grafikkort och SSD/USB-minnen.

EU har blivit Europeiska Byråkratiska Unionen eller Europas Sovjetunionen om man så vill. För allt fler företag och branscher är det inte längre värt besväret att driva företag inom EU. Den inre marknaden som ska vara så enkel och smidig enligt alla officiella EU-källor ser allt mer ut som en administrativ mardröm än en inre marknad.

Eftersom man inte kan lösa problemen inom EU på riktigt måste man hitta på ”låtsaslösningar” som lindrar symptomen på EU-sjukan men som bara löser problemet på papperet, inte i verkligheten. Det är så de västerländska demokratierna fungerar numera. Det är bara skrivbordslösningar på papperet, men inga verkliga lösningar på samhällsproblemen.

Speciellt i Sverige har skrivbordsmetoden nått astronomiska höjder och som så många gånger tidigare under historien blir det revolution och/eller inbördeskrig till slut när den politiska eliten beter sig på detta sätt.

Hur bokförs omvänd moms?

Inköp med omvänd moms

Inköp med omvänd moms görs på ett liknande sätt som när du köper något från ett annat EU-land. Du beräknar två rader moms som tar ut varandra. Inrikesinköpet med omvänd moms (kostnaden) skrivs in i ruta 23 i momsdeklarationen (Inköp av varor i Sverige). Den utgående momsen läggs som vanligt i ruta 30 och kan därför bokas på konto 2614. Den beräknade ingående momsen som nollar ut den utgående skrivs också in som vanligt i ruta 48 och kan bokföras på konto 2647.

Beskrivning Konto Debet Kredit
Varor med omvänd moms 4415 1000  
Utgående moms omvänd skattskyldighet 2614   250
Ingående omvänd moms  2647 250  
Företagskonto 1930   1000

(Är det inköp av tjänst med omvänd moms konterar du på 4425, ruta 24)

Försäljning med omvänd moms

Beskrivning Konto Debet Kredit
Försäljning med omvänd moms 3232   1000
Företagskonto 1930 1000  

Bokföringskontot ska kopplas i bokföringsprogrammet så att det inte omfattas av moms. Ett momsbefriat konto helt enkelt. I t.ex. Visma ska du välja ”utanför momslagen” i kontoinställningarna. BAS kommer antagligen att lägga in ett speciellt konto för detta i kontoplanen BAS 2021 uppdateringen. Tillsvidare skulle du kunna använda det befintliga kontot 3231, som egentligen är till för omvänd moms inom byggsektorn. Eller använda 3231 som mall när du skapar ditt nya konto, förslagsvis 3232, för försäljning av bärbara datorer, mobiler m.fl.

Notera att du inte bokför någon momsrad och inget belopp på något momskonto. Detta är en momsbefriad försäljning eftersom köparen beräknar, redovisar och "betalar in" momsen på transaktionen (i verkligheten nollas momsen bara ut hos köparen). Försäljningen skrivs in i ruta 41 (Försäljning när köparen är skattskyldig i Sverige) i momsdeklarationen.

OBS! När du fakturerar utan moms måste du motivera varför fakturan är utan moms.

Det gör du genom att t.ex. skriva ”Omvänd skattskyldighet / Reverse charge / Omvänd betalningsskyldighet” någonstans på fakturan, precis som när du säljer till företag i andra EU-länder. På grund av en omtolkning av EU:s momsdirektiv och aktuell lagtext i ML är rekommendationen att du framöver använder termen ”Omvänd betalningsskyldighet”. Skatteverket har dock meddelat att de godtar ”Omvänd skattskyldighet” på inrikesfakturor. 

Vilka saker har redan omvänd skattskyldighet?

Utsläppsrätter

Definition enligt artikel 3 i EU-direktiv 2003/87/EG

a) utsläppsrätt: en rätt att släppa ut ett ton koldioxidekvivalenter under en fastställd period, giltig endast för uppfyllande av de krav som fastställs i detta direktiv och vilken kan överlåtas i enlighet med bestämmelserna i detta direktiv.

EU-direktiv 2006/112/EG artikel 199a

1. M18 Till och med den 30 juni 2022 får medlemsstaterna för följande leveranser eller tillhandahållanden föreskriva att den betalnings­ skyldiga personen är den beskattningsbara person till vilken leveran­serna eller tillhandahållandena görs:a) Överlåtelse av utsläppsrätter för växthusgaser enligt definitionen i artikel 3 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG av den 13 oktober 2003 om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom gemenskapen (1), vilka kan överlåtas enligt artikel 12 i det direktivet.b) Överlåtelse av andra enheter som verksamhetsutövare kan använda för att följa det direktivet.

M8

Bygg & anläggningstjänster

    • Mark- och grundarbeten
    • Bygg- och anläggningstjänster
    • Bygginstallationer
    • Montering och installation av utrustning/maskiner
    • Slutbehandling av byggnader
    • Uthyrning av bygg- och anläggningsmaskiner inkl. förare.

Guld

    • Guldmaterial eller halvfärdiga produkter med en finhalt av minst 325 tusendelar.
    • Investeringsguld under förutsättning att säljaren är frivilligt skattskyldig för omsättning av investeringsguld enligt 3 kap. 10 b § ML.

Avfall och skrot av vissa metaller

KN-nr:

    • järn och stål (KN nr som börjar 7204)
    • koppar (KN nr som börjar med 7404)
    • nickel (KN nr som börjar med 7503)
    • aluminium (KN nr som börjar med 7602)
    • bly (KN nr som börjar med 7802)
    • zink (KN nr som börjar med 7902)
    • tenn (KN nr som börjar med 8002)
    • andra oädla metaller (KN nr som börjar med 8101 - 8113)
    • galvaniska element, batterier och elektriska ackumulatorer (KN nr som börjar med 854810).

Köparen ska beräkna moms på inköpet vid handel med avfall och skrot mellan företag som är momsregistrerade i Sverige (1 kap. 2 § första stycket 4 e ML). Denna lag finns också i EU:s momsdirektiv (artikel 199.1 d i mervärdesskattedirektivet). Syftet med omvänd moms är att stävja momsbedrägerier i denna bransch. Det är bara när ovanstående KN-nr används som du ska tillämpa omvänd moms.

Omvänd momshantering vid inrikeshandel (detaljerad info)

Omvänd skattskyldighet i byggsektorn

Vad tycker remissinstanserna?

Positiva

Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket och Sparbankernas Riksförbund.

Neutrala

Bokföringsnämnden, Förvaltningsrätten i Uppsala, Kammarrätten i Stockholm, Post- och telestyrelsen och Tullverket. Regelrådet anser att promemorians beskrivning av bakgrund och syfte med förslaget är godtagbar.

Negativa

Näringslivets Skattedelegation anser att den nya lagen har så allvarliga brister att det inte går att använda som beslutsunderlag. De menar att man inte visat att nyttan av den nya lagen uppväger kostnaderna och de sidoeffekter som företagen drabbas av.Elektronikbranschen, IT & Telekomföretagen, Bankföreningen och Svenskt Näringsliv ansluter sig till Näringslivets Skattedelegations yttrande.

FAR avstyrker förslaget och framhåller att konsekvensanalysen inte innehåller information som medför att det går att utvärdera om företagens kostnader står i rimlig proportion till de ökade skatteintäkter som förslaget kan antas medföra. Mycket talar för att förslaget inte är proportionerligt eller ett effektivt medel för att minska statens skatteförluster. Det bör även övervägas om en omvänd skattskyldighet ska kombineras med en utökad rapporteringsskyldighet.

Näringslivets Regelnämnd avstyrker förslaget och anför att det är ett mycket samhällsekonomiskt kostsamt sätt att stävja aktuell form av brottslighet. Näringslivets Regelnämnd anser även att problembilden behöver underbyggas bättre och påpekar att det finns ett beredningskrav gällande ny lagstiftning. Kostnaderna står inte i relation till de skatte- intäkter som skulle kunna genereras.

Friskolornas riksförbund ifrågasätter också förslagets proportionalitet. Riksförbundet för även fram att hela utbildningssektorn bör göras mervärdesskattepliktig.

Sveriges advokatsamfund avstyrker förslaget och framför att det inte är visat att de uppenbara nackdelarna överväger de påstådda fördelarna.

Telenor Sverige AB, Telia Sverige AB, Tele2 Sverige AB, Hi3G Access AB och Telefonaktiebolaget LM Ericsson (med instämmande av IT & Telekomföretagen) avstyrker förslaget på grund av allvarliga brister i konsekvensanalysen. Bolagen undrar om åtgärderna är rimliga och kommer att ge en tillräckligt gynnsam effekt. De föreslår att lagförslaget ska exkludera företag som säljer till övervägande del till privatpersoner och att företag som haft hög omsättning under t.ex. de två senaste åren ska undantas. Bolagen föreslår även att den omvända skattskyldigheten inte ska omfatta telekommunikationstjänster alternativt inte alla sådana tjänster. De anser också att det framstår som förhastat att besluta om regler som kan behöva ändras inom kort på grund av genomförandet av kommissionens förslag om det slutgiltiga mervärdesskattesystemet (Destinationsprincipen för moms), något som även Sveriges advokatsamfund pekar på.

Flera remissinstanser, bl.a. FAR, Näringslivets Skattedelegation m.fl. och Sveriges advokatsamfund, har synpunkter på att promemorian inte innehåller någon närmare beskrivning av hur bedrägerierna går till eller hur skattebortfallet har beräknats.

FAR och Näringslivets Skattedelegation m.fl. påtalar även att det inte framgår i vilken utsträckning det förekommer mervärdesskattebedrägerier med de andra föreslagna varorna och tjänsterna utöver mobiltelefoner och IP-telefoni.

FAR ifrågasätter också varför inte t.ex. gas, elektricitet, spannmål och industrigrödor omfattas av förslaget trots att mervärdesskattedirektivet ger möjlighet till det.

Vidare har FAR svårt att förstå brådskan med att införa omvänd skattskyldighet även på varor som inte varit särskilt utsatta för mervärdesskatte- bedrägerier.

Näringslivets Skattedelegation m.fl. och Telenor m.fl. ansåg att remisstiden på sju veckor var för kort med anledning coronaviruset. Även Näringslivets Regelnämnd har synpunkter på att förslaget läggs fram under rådande kris och för fram att ökade kostnader för olika regelverk är fel väg att gå.

Läs även:

EU:s momskarusell

Destinationsprincipen inom moms

Tröskelvärden för Distansförsäljning

Momssatser i alla EU-länderna

Momsatser för digitala tjänster i EU-länderna

Undantag från EU:s momsområde

18 Oct 2020


OBS! Inga frågor besvaras längre i Facebooks plugin under artiklarna.
Använd detta kontaktformulär istället.



MOMS-SKATT-BOKFÖRING



Sök på Momsens:


Här hittar du det mesta om bokföring, moms och skatter för dig som är småföretagare med enskild firma!


Hittar du inte svaret på din fråga?
Använd detta kontaktformulär
(ställ inte frågor i kommentarerna under artiklarna eftersom FB-plugin inte skickar notiser när nya frågor/kommentarer om bokföring och moms postas. Det är bara de som är inne på den specifika sidan som ser när någon ny bokföringsfråga skrivs in)



Momslathunden är en app till din mobil som gör bokföring och momsdeklarationerna busenkla. Bild på huvudmenyn från Moms-lathunden.

Ladda ner momslathunden för iPhone och iPad.
Ladda ner iPhone/iPad versionen

Ladda ner Momslathunden för Android-enheter.

Ladda hem Android-versionen


Momsens.se hjälper företagare med bokföring, MOMS och skatter.


Ekonomi Länkar


Gratis Excel Mallar


Övriga Länkar


ekonomibloggar.nu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ge en gåva och donera en slant till momsens.se så att vi kan fortsätta hjälpa småföretagare och frilansare med bokföring, moms och skatter.



Ändra setup


Sekretesspolicy för Momsens.se